لینک های دسترسی

Breaking News

خشکسالی در افغانستان ۵۰۰ هزار کودک را متاثر کرده است - یونیسف


صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (UNICEF)، با نشر گزارشی تازه گفته است که کمبود بارش در اواخر سال ۲۰۱۷ و اوایل سال جاری میلادی منجر به عدم مصؤونیت غذایی و کمبود آب می‌شود که در نتیجه ۵۰۰ هزار کودک افغان را متأثر ساخته است.

گزارش گفته است که زمستان بی‌برف و خشک گذشته ۲۲ ولایت افغانستان تحت تأثیر خشک‌سالی قرار داده است و اکنون زندگی یک میلیون نفر را تهدید می‌کند و دو میلیون افغان دیگر نیز در جریان ماه‌های آینده با این تهدید مواجه خواهند شد.

فریدون آرین سخنگوی این اداره به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت "بنا به ارقامی که ما به دست آورده ایم، ۵۰۰ هزار طفل در معرض خطر قرار دارد از خاطر خشکسالی که در افغانستان جریان دارد... در حال حاضر ارقامی که ما داریم تقریباً ۱.۶ میلیون طفل و قریب ۴۴۳هزار خانم باردار از مسایل مرتبط به سوء تغذی رنج می‌برند".

آقای آرین، افزود که ولایات بادغیس، بامیان، دایکندی، غور، هلمند، کندهار، جوزجان، ننگرهار، نیمروز، نورستان، تخار و ارزگان بیشتر از خشکسالی متأثر شده اند.

بر بنیاد گزارش یونیسف، عدم امنیت غذایی و دسترسی کم به آب صحی در این ده ولایت آغاز شده و ۲۰ تا ۳۰ فیصد منابع آنها خشک شده است.

یونیسف نگرانی کرده است که تأثیرات خشکسالی بر اطفال خیلی مخرب خواهد بود؛ زیرا میزان سوء تغذیه در این ساحات در گذشته نیز بالا بوده است و بدون غذای مقوی، آب صحی و نیز وسایل بهداشتی و دفع فاضلاب وضع صحی اطفال بدتر خواهد شد.

به باور این اداره، اکنون تأثیرات خشکسالی در بدترین حالت خود قرار ندارد؛ ولی سوء تغذیه شدید در ماه‌های تابستان پیش‌رو سالانه به طور متوسط ۲۵ فیصد افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر، ادیل خدر (Adele Khodr) نمایندۀ یونیسف در افغانستان گفته است که پاسخ‌دادن به نیازهای کودکان و خانواده‌های مناطق آسیب‌دیده، اولویت جلوگیری از بدترشدن وضعیت است.

خانم خدر، تأکید کرده است "اکنون کودکان در سراسر افغانستان با چالش‌های متعدد روبه‌رو اند و حالا باید با این آخرین تهدید زندگی شان (خشکسالی)، دست و پنجه نرم کنند".

به باور وی، جلوگیری از سوء تغذیه در افغانستان یک اولویت است و در چنین شرایطی نیاز است که اطمینان حاصل شود که کودکان و خانواده‌ها به غذای مغذی، آب سالم و خدمات صحی که به آنها نیاز دارند، دسترسی یابند.

کمک‌های اضطراری

یونیسف گفته است که تأثیرات سوء تغذیه طولانی می‌باشد و به همین دلیل باید کودکان مواجه با این تهدید شناسایی و درمان شوند.

فریدون آرین، سخنگوی این اداره گفت که آنان و نهادهای همکارشان در نظر دارند که به صورت عاجل، ۹۲هزار کودک و هشت‌هزار و ۵۰۰ خانم باردار را تحت پوشش کمک‌های خوراکی قرار دهند.

همچنان به گفتۀ وی، این اداره با همکاری حکومت افغانستان در نظر دارند که آن شمار کودکان و زنان باردار که شدیداً با نبود آب آشامیدنی صحی مواجه اند، کمک کنند.

آقای آرین، افزود "قریب ده میلیون دالر را ما می‌خواهیم که استفاده کنیم تا بتوانیم آب آشامیدنی صحی و تغذیۀ درست به اطفال و خانم‌ها فراهم بسازیم".

یونیسف با توجه به خشکسالی شدید امسال در افغانستان، تخمین کرده است که حدود ۱۲۱هزار کودک مبتلا به سوء تغذیه و ۳۳هزار خانم باردار در ماه‌های جولای تا دسامبر سال روان میلادی به کمک نیاز پیدا کنند.

همچنان بخش آب و حفظ الصحه یونیسف همچنان تخمین کرده است که حدود ۸۷۵هزار افغان در طول سه تا شش ماه آینده نیازمند کمک شوند.

این نگرانی‌ها در حالی مطرح می‌شود که بر اساس آمار وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث افغانستان، ۶۱ درصد بارندگی در این کشور کاهش یافته و ده ولایت افغانستان ۶۰ درصد با خشکسالی مواجه است.

XS
SM
MD
LG