لینک های دسترسی

Breaking News

جنگ امریکا در افغانستان 'ناکام' شده - نظرسنجی


بین ۴۰ تا ۵۰ در صد امریکایی ها اکنون می گویند که ایالات متحده در تلاش های به دست آوردن اهداف جنگ افغانستان ناکام مانده است.

این یافته های یک نظرسنجی تازه در مورد نتایج دخالت نظامی ایالات متحده در افغانستان و عراق پس از حملات یازدهم سپتمبر می باشد.

این نظرسنجی مرکز پیو و روزنامۀ یو اس ای تودی یافته است که نصف امریکایی ها می گویند ایالات متحده در جنگ افغانستان نتوانسته به اهداف خود برسد.

اما ۳۸ در صد امریکایی ها در این نظرسنجی گفته اند که امریکا برندۀ جنگ در افغانستان است.

اکثریت امریکایی ها پس از کشته شدن اسامه بن لادن، رهبر القاعده در پاکستان به این معتقد بودند که امریکا به اهداف تعیین شده در جنگ ضد دهشت افگنی پیروز خواهد شد.

به اساس یافته های این نظرسنجی، نصف امریکایی ها می گویند که تصمیم ایالات متحده برای کاربرد قوای نظامی در افغانستان علیه طالبان در سال ۲۰۰۱ توجیه شده می تواند زیرا آن گروه رهبر القاعده را پناه داده بود.

یافته های نظرسنجی مرکز پیو در حالی در مورد دید امریکایی ها از جنگ در عراق و افغانستان نشر شد که خشونت در عراق به شکل بی پیشینۀ افزایش یافته و ابهام سیاسی به خاطر امضأ نشدن توافقنامۀ دوجانبۀ امنیتی میان افغانستان و ایالات متحده نگرانی های را در افغانستان ایجاد کرده است.

توجیه آغاز جنگ افغانستان

باوجود مخالفت شدید که در این نظرسنجی تازه در مورد جنگ افغانستان بازتاب یافته، شمار زیاد امریکایی ها طرفدار آغاز جنگ در افغانستان اند اما می گویند که تهاجم امریکا در عراق یک اشتباه بود.

کم و بیش ۱۵۰۰ امریکایی در این نظرسنجی بین روز های ۱۵ تا ۱۹ جنوری سال جاری اشتراک کرده اند و میزان اشتباه آن -/+۳ در صد گفته شده است.

عراق و ایالات متحده قادر به عقد قرارداد امنیتی نشدند و افزایش خشونت های فرقه یی صدراعظم آن کشور را وادار ساخت تا خواستار کمک نظامی امریکا برای محو شاخه های گروه های دهشت افگن در آن کشور شود.

ایالات متحده اکنون می گوید در صورتی که کابل توافقنامۀ امنیتی را با واشنگتن امضأ نکند، میزان کمک های مالی و نظامی به آن کشور کاهش خواهد یافت، که شماری – به شمول سناتور های پُر نفوذ امریکایی مانند جان مکین و لنزی گراهم – نگران مبدل شدن افغانستان به عراق پس از خروج سرابازن امریکایی از آن کشور در پایان سال ۲۰۱۴ اند.

افزایش بی اعمتادی امریکایی ها در مورد اهداف جنگ و پیروزی در آن فراهم کردن کمک ها برای کشور های دخیل نقش مهمی دارد و تصمیم دخالت نظامی را برای رهبران سیاسی ایالات متحده دشوارتر می سازد.

جنگ در افغانستان طویلترین مداخلۀ نظامی ایالات متحده در خارج امریکا می باشد و رئیس جمهور باراک اوباما در بیانیۀ سالانۀ خود هفتۀ گذشته گفت که به پایان دادن این جنگ متعهد می باشد.
XS
SM
MD
LG