لینک های دسترسی

Breaking News

کرزی: امریکا در تنش با ایران از خاک افغانستان استفاده نکند


حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان می‌گوید که ایالات متحده امریکا و سایر متحدین این کشور باید در تلاش‌های جاری برای صلح افغانستان، اعتماد تمام همسایه‌های این کشور را جلب کنند.

آقای کرزی که روز پنجشنبه ۱۸ جولای (۲۷ سرطان) در نشست "صلح و امنیت" صحبت می‌کرد، گفت که بدون اعتماد کشورهای همسایه افغانستان، صلح در این کشور تامین نمی‌شود.

به گفتۀ وی، برای ایجاد فضای اعتماد باید به شمول ایران به سایر کشورهای همسایه سهم کامل داده شود.

او گفت: "صلحی نمی‌تواند که بیاید، اگر در آن همسایه‌های ما اعتماد به آن پروسه نداشته باشند و خود را دخیل ندانند ... به طور مثال ایران در این مورد باید در اعتماد باشد و در همکاری باشد. امریکا و کشورهای متحدش از افغانستان یا حالت افغانستان به مشکلات و نزاع‌های که با ایران دارند، استفاده نکنند".

آقای کرزی با اشاره به تلاش‌های جاری امریکا در خصوص صلح افغانستان گفت که افغان‌ها طرفدار صلح استند؛ اما خواهان معامله روی خاک افغانستان میان ایالات متحده و سایر کشورها نیستند.

به گفتۀ رییس جمهور پیشین افغانستان، افغان‌ها باید در روند صلح نقش اساسی داشته و برای رسیدن به صلح، به حیث مهمان نه؛ بلکه به عنوان مالک اصلی روند حضور داشته باشند.

عبدالله عبدالله، رییس اجرایی افغانستان گفت که اگر طالبان به صلح باور دارند، باید آتش‌بس کنند.

او افزود: "اگر طالبان فکر می‌کنند که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان با زور به قدرت می‌رسند، این هیچ امکان ندارد."

آقای عبدالله گفت که زمان گفتگوی مستقیم با طالبان فرارسیده و باید آن گروه به گفتگو با افغان‌ها حاضر شوند.

XS
SM
MD
LG