لینک های دسترسی

Breaking News

دانشمندان روش توقف انتشار سرطان را پیدا کردند


این انکشاف نویدبخش برای بیماران معروض به انتشار سرطان است
این انکشاف نویدبخش برای بیماران معروض به انتشار سرطان است

سرطان به عنوان یکی از مرگبارترین بیماریها باقی مانده است، با آنکه روشهای جدید برای مبارزه با آن موجود است. طب عصری چارۀ جلوگیری از رشد حجرات ابتدایی سرطانی را دارد، اما اکثر مرگ و میر ناشی از سرطان به دلیل انتشار بیماری به سایر اعضای بدن می باشد.

انتشار سرطان زمانی صورت می گیرد که حجرات ابتدایی سرطانی، تومور را ترک گفته و وارد دوران خون می شوند. سپس این حجرات خود را از طریق جریان خون به سایر اعضا رسانده و در درون انساج جدید تجمع می کنند.

دانشمندان بلجیمی روشی را برای جلوگیری از انتشار حجرات ابتدایی سرطان پستان و نوعی از سرطان جلد مسما به ملانوما پیدا کرده اند. تطبیق این روش بالای موشهای لابراتواری نتیجۀ مثبت داده است.

پیری سونفیکس، پژوهشگر در پوهنتون لووین بلجیم می گویدکه در صورت انتشار کم حجرات سرطانی می توان وضعیت را مدیریت کرد، اما انتشار گستردۀ آن به چندین عضو غیرقابل درمان است که بر اساس یافته های پژوهش جدید می توان این وضعیت را نیز مدیریت کرد.

متخصصان سرطان می گویند که انتشار تومور یک روند پیچیده است که تا هنوز چیزهای زیادی در آن مورد ناشناخته باقی مانده است.

کریس باکال، داکتر در انستیتیوت تحقیقات سرطان لندن استدلال می کند که سلولها برای اینکه به سایر اعضا انتشار کرده بتوانند، باید شکل خود را تغییر بدهند که به گفتۀ وی تا هنوز به پرسش های ساده در مورد چگونگی تغییر شکل حجرات سرطانی، پاسخی وجود ندارد.

تیم پژوهشگران بلجیمی که از سوی پیری سونفیکس رهبری می شود، میکانیزمی را شناسایی کرده است که توسط آن حجرات می توانند تغییراتی را کنترول کنند که بخشی از آن کم از کم توسط رادیکالهای آزاد به وجود می آید. رادیکال آزادی که در انتشار تومور دخیل است، سوپراکساید نام دارد.

آزمایشها بالای موشهای مبتلا به ملانوما و سرطان پستان نشان داد که تجویز یک نوع انتی اکسیدانت یا مواد ضد اکسیدیشن سبب توقف تولید سوپر اکساید می شود. این کار به زعم خود از تغییرات حجره که سبب انتشار تومور می شود، جلوگیری کرد.

پیری سونفیکس گفت "در شماری از این نمونه ها پاسخگویی ۱۰۰ درصد بود. به این معنا که از انتشار حجرات سرطانی ۱۰۰ در صد جلوگیری شد. اگر یک دانشمند چنین چیزی را پیدا می کند، از سرور نقش زمین می شود. این نتیجۀ بسیار خوبی است."

این پژوهش که در ژورنال گزارشهای حجرات نشر شده است، از سوی شمار زیاد دانشمندان تمجید شده است. داکتر باکال می گوید که این یافته ها از طریق انسداد رادیکالهای آزاد، به انکشاف روش درمانی برای جلوگیری از گسترش حجرات قابل انتشار سرطانی منجر خواهد شد.

پژوهشگران اکنون در تلاش پی بردن به این نکته اند که آیا این ستراتیژی برای جلوگیری از انتشار سایر تومورها چون سرطان روده، شش و پروستات نیز کارآ است یا خیر. گام بعدی انکشاف دواهای ضروری و آغاز آزمایشات کلینکی بالای مریضان سرطانی است.

XS
SM
MD
LG