لینک های دسترسی

Breaking News

کنفرانس قلب آسیا و آرزوها به آغاز روند صلح افغانستان


این پنجمین نشست کنفرانس قلب آسیا است
این پنجمین نشست کنفرانس قلب آسیا است

مقامهای افغانستان و پاکستان پیش از کنفرانس قلب آسیا با فراخوان پاسخ فوری و متحدانه به تهدید جهانی دهشت افگنی نشستی را در اسلام آباد مرکز پاکستان برگزار کردند.

حکمت خلیل کرزی معیین سیاسی وزارت خارجۀ افغانستان در این نشست گفت " موجی از فعالیتهای دهشت افگنی به شمول داعش در بخشهایی از منطقه و جهان، بار دیگر ثقلت تهدیدی را به ما یادهانی می کند که بشریت با آن روبرو است و نیز فوریت برای موقف متحد بر ضد این پدیدۀ شیطانی را برجسته می سازد."

کنفرانس قلب آسیا روز چهارشنبه با تمرکز بر مسایل انرژی، زیربنایی و سرمایه گذاری برای تجدید تعهدات به افغانستان برگزار می شود، اما تهدید فزایندۀ طالبان در آن کشور نیل به این اهداف را با دشواری مواجه می سازد.

سرتاج عزیز مشاور صدر اعظم پاکستان در امور خارجی کنفرانس قلب آسیا را بستر مساعد برای ارتقای همکاری های اقتصادی منطقه و اتصال منطقۀ قلب آسیا با محوریت افغانستان عنوان کرد.

آقای عزیز گفت "این پروسه فرصتی را براي کشورهای عضو فراهم می سازد تا با گسترش همکاری هاي مثمر به منظور صلح و ثبات در افغانستان و به صورت کل، ايجاد یک منطقه امن و مرفه، گام های عملی و موثر بردارند."

مقامهای امریکایی انتظار دارند که کنفرانس قلب آسیا با شرکت محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان –تنها در روز دوم کنفرانس- زمینه را برای از سرگیری مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان، با همکاری پاکستان فراهم کند.

انتونی بلیکین معاون وزارت خارجۀ ایالات متحده به خبرگزاری رویترز گفت که پاکستان نفوذ واقعی در میان طالبان افغان دارد. او ابراز امیدواری کرد که اسلام آباد با استفاده از این نفوذ طالبان را به پیوستن به روند صلح ترغیب کند.

اما با توجه به کشیدگی و انشعاب کنونی در رهبری طالبان، از سرگیری مذاکرات صلح با آن گروه بعید به نظر می رسد. از سویی هم پاکستان از هرگونه اعمال نفوذ در میان طالبانی که بر ضد حکومت افغانستان و سربازان خارجی می جنگند و در تلاش برانداختن حکومت کابل اند،انکار می کند.

رئیس جمهور غنی که قرار است روز چهارشنبه در دومین و آخرین روز این کنفرانس شرکت کند، آخرین بار روز دوشنبه گفته های قبلی خود را تکرار کرد و گفت که افغانستان و پاکستان درگیر جنگ اعلام ناشده اند. او گفت که با پیام واضحی در این کنفرانش شرکت خواهد کرد.

همکاری میان افغانستان و پاکستان برای بهبود صلح و ثبات در افغانستان و منطقه حیاتی است، اما آرزوها برای گرم شدن روابط این دو کشور به ویژه در یک سال پسین به شدت کمرنگ شده است.

XS
SM
MD
LG