لینک های دسترسی

Breaking News

شدت جنگ هلمند، پای قوماندان حمایت قاطع را به آن ولایت کشاند


حوالی ساعت یک نیمه شب گذشته، درگیری در سه کمربند امنیتی شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند همزمان آغاز گردید.
حوالی ساعت یک نیمه شب گذشته، درگیری در سه کمربند امنیتی شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند همزمان آغاز گردید.

در حالی که از شب گذشته تا کنون، نبرد در حومۀ شهر لشکرگاه شدت گرفته است؛ جنرال عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان و جنرال جان نیکولسن قوماندان مأموریت حمایت قاطع در افغانستان صبح امروز به مرکز آن ولایت رفته اند.

حوالی ساعت یک نیمه شب گذشته، درگیری در سه کمربند امنیتی شهر لشکرگاه مرکز ولایت هلمند همزمان آغاز گردید.

اکنون نیز در ساحات باباجی، بشران و حوزه دوم شهر لشکرگاه، نبرد میان نظامیان افغان و جنگجویان طالب جریان دارد. بشران نزدیک‌ترین ساحه به مقام ولایت هلمند می‌باشند که تنها دریای هلمند بین این دو محل فاصله ایجاد کرده است.

یک مقام پولیس هلمند به صدای امریکا گفت، چهار پوستۀ در مربوطات حوزۀ سوم امنیتی شهر لشکرگاه به تصرف طالبان درآمده و تداوم درگیری‌ها به دو طرف تلفاتی نیز وارد کرده است.

عمر زواک سخنگوی والی هلمند به صدای امریکا گفت، با وزیر دفاع، معین امنیتی وزارت داخله و شماری از مسؤولین مأموریت حمایت قاطع به هلمند رسیده اند.

آقای زواک گفت، ممکن پس از نشستی که دایر گردیده است، در رابطه به امنیت حوزه‌های شهر لشکرگاه گام‌های جدی برداشته شود.

از سوی دیگر جنرال جان نیکولسن، قوماندان عمومی مأموریت حمایت قاطع که با وزیر دفاع افغانستان به هلمند رفته است، در نشستی با بزرگان قومی و نمایندگان مردم آن ولایت گفت، نمی‌گذارند که لشکرگاه سقوط کند و نیروهای هوایی حمایت قاطع در اختیار نیروهای هوایی افغان قرار دارند.

جنرال نیکولسن، برای مهار وضعیت، شمار مشاورین مأموریت حمایت قاطع برای پولیس و اردوی افغان در هلمند افزایش خواهد یافت.

در همین حال، جنرال عبدالله حبیبی وزیر دفاع افغانستان، با اطمینان از تأمین امنیت دوبارۀ لشکرگاه گفت، هم‌اکنون عملیات‌های نظامی برضد شورشیان طالب در این ولایت آغاز شده است.

در حال حاضر، نیروهای امنیتی افغان برای مهار موج تازۀ ناامنی‌ها، ضد حمله را در حومۀ شهر لشکرگاه در برابر شورشیان طالب آغاز کرده اند.

هنوز در مورد تلفات این درگیری‌ها معلومات رسمی در دست نیست؛ اما باشندگان محل گفته اند که به هردو جانب تلفاتی وارد شده است.

باشندگان لشکرگاه از درگیری‌های تازه و تبادل آتش اسلحۀ سنگین در این شهر به شدت نگرانی کرده اند.

تلفات داعش و طالبان در شرق افغانستان

مقامات اردوی افغانستان در شرق این کشور می‌گویند که در سال روان خورشیدی، 68 عملیات از سوی نظامیان افغان راه‌اندازی شده است که در نتیجۀ آن، ۷۶۷ داعشی در شرق افغانستان به ویژه ننگرهار کشته شده اند.

بریدجنرال محمدعلی شجاعی معاون قول اردوی ۲۰۱ سیلاب که امروز در یک نشست خبری در ننگرهار سخن می‌زد، گفت، بر علاوۀ کشته‌شدن حدود ۷۷۰ فرد وابسته به داعش، ۲۴۸ عضو این گروه زخمی و ۳۵ تن دیگر بازداشت شده اند.

هم‌چنان جنرال شجاعی از تلفات سنگین طالبان در جریان سال روان خورشیدی سخن زد و افزود، آنان در هفت ماه گذشته در چهار ولایت شرقی برضد جنگجویان طالب عملیات‌های نظامی را راه‌اندازی کرده اند.

او گفت "در این ولایت‌ها، ۳۲۶ جنگجوی طالب کشته، ۵۵۰ طالب زخمی و ۸۹ تن دیگر نیز بازداشت شده اند".

از سوی دیگر، تکتیک نظامی نیروهای امنیتی افغان در سال روان از حالت تدافعی به حالت تهاجمی تغییر کرده است. در حال حاضر در بیش از ۱۵ ولایت افغانستان با جنگجویان مسلح مخالف دولت مصروف نبرد استند.

این تغییر تکتیک نظامی، تلفاتی را نیز به نیروهای امنیتی افغان به بار آورده است. بر اساس ارقامی را که معاون قول اردوی ۲۰۱ سیلاب با رسانه‌ها شریک ساخت، از آغاز سال خورشیدی تا کنون در شرق افغانستان، بین هفتاد تا هشتاد سرباز افغان کشته و زخمی شده اند؛ اما او شمار دقیق کشته‌ها و زخمیان را جداگانه نگفت.

در حالی که تحرکات داعش در ولسوالی‌های اچین، ده بالا و کوت ننگرهار، در اواخر دوباره افزایش یافته است؛ اما نظامیان افغان نیز برای نابودی این گروه برنامه دارند.

جنرال شجاعی در بخشی از سخنان خود گفت که یک کندک ۵۰۰ نفری اردو در ننگرهار مستقر شده اند که در وقت ضرورت تنها برضد داعش عملیات خواهند کرد. او در این مورد جزئیات بیشتر ارائه نکرد.

از سوی دیگر هم اکنون عملیات نظامیان افغان موسوم به "شفق سیلاب" بر ضد گروه دولت اسلامی یا داعش، در مربوطات ولسوالی‌های ده بالا و اچین ولایت ننگرهار جریان دارد.

قول اردوی ۲۰۱ سیلاب می‌گوید که در نتیجۀ این عملیات در ۲۴ ساعت گذشته، که با حملات هوایی و توپخانه‌یی پشتیبانی می‌شد، ۱۷ عضو گروه داعش در مربوطات ولسوالی اچین ننگرهار کشته شدند.

داعش و طالبان هنوز در مورد تلفات افراد شان در شرق افغانستان تبصره‌ای نکرده اند.

XS
SM
MD
LG