لینک های دسترسی

Breaking News

ولسوالی گیروی غزنی در آستانۀ سقوط قرار دارد


ولسوالی گیروی غزنی با ولایت پکتیکا، ولسوالی‌های آب‌بند، قره‌باغ و اندر غزنی هم‌مرز است.
ولسوالی گیروی غزنی با ولایت پکتیکا، ولسوالی‌های آب‌بند، قره‌باغ و اندر غزنی هم‌مرز است.

مسؤولین محلی در ولایت غزنی می‌گویند که جنگ شدید بین نیروهای امنیتی افغان و طالبان در ولسوالی گیروی ولایت غزنی جریان دارد.

شماری از اعضای شورای ولایتی غزنی می‌گویند که تا کنون چهار پوسته امنیتی مهم در آن ولسوالی به دست طالبان سقوط کرده است و اگر نیروهای کمکی به این ولسوالی اعزام نشوند؛ ممکن ولسوالی گیرو سقوط کند.

عبدالجامع جامع عضو شورای ولایتی غزنی به صدای امریکا می‌گوید که درگیری از روز گذشته آغاز شده است و بیش از 500 طالب مسلح بر این ولسوالی از امشب حملات تهاجمی شان را آغاز کرده اند.

آقای جامع با نگرانی می‌گوید "اگر تا دیگر نیروهای ویژه کمکی به این ولسوالی اعزام نشود، مرکز ولسوالی گیرونیز به دست طالبان سقوط خواهد کرد".

از سویی هم مسئوولین محلی در ولسوالی اندر ولایت غزنی می‌گویند که طالبان مسلح صبح امروز با مسدود کردن شاهراه کابل – قندهار و غزنی – پکتیکا در این ولسوالی می‌خواستند نیروهای امنیتی را مصروف جنگ در این ولسوالی کنند و حملات تهاجمی شانرا بالای ولسوالی گیرو شدت بخشند.

قاسم دیسی‌وال ولسوال اندر ولایت غزنی به صدای امریکا می‌گوید که طالبان مسلح صبح امروز حدود 15 تا 20 دقیقه مسیر غزنی – پکتیکا را به روی ترافیک مسدود کرده بودند. اما او گفت "در یک عملیات نیروهای اردوی ملی دوباره به روی ترافیک باز شده است".

باشندگان و اعضای شورای ولایتی غزنی از چندی بدینسو نگران گسترش جنگ در این ولایت و سقوط ولسوالی گیرو به دست طالبان استند.

مسئوولین امنیتی در ولایت غزنی با آنکه سقوط ولسوالی گیرو را به دست طالبان رد می‌کنند. سمونوال اسدالله شجاعی آمر امنیت قوماندانی امنیه ولایت غزنی می‌گوید:" ولسوالی گیرو تا هنوز به دست طالبان سقوط نکرده اما جنگ شدید بین نیروهای امنیتی و طالبان در این ولسوالی جریان دارد".

آقای شجاعی از دادن جزئیات بیشتر در این مورد خودداری کرد. مسئوولین محلی در غزنی می گویند که در درگیری‌های ولسوالی گیرو، تلفات سنگینی بر طالبان وارد شده است. اما گروه طالبان تا کنون در این مورد چیزی نگفته است.

اعضای شورای ولایتی غزنی می گویند که براساس گزارش آنان بیش از ۵۰۰ طالب مسلح با تجمع از ولایات زابل، پکتیکا و شماری از ساحات غزنی بر ولسوالی گیرو این ولایت حمله کرده اند.

غزنی از ولایات ناآرام در مرکز افغانستان است که طالبان مسلح ولسوالی ناوه این ولایت را از ده سال بدین سو تحت کنترول خود دارند.

ولسوالی گیروی غزنی با ولایت پکتیکا، ولسوالی‌های آب‌بند، قره‌باغ و اندر غزنی هم‌مرز است. طالبان در ولسوالی‌های هم‌مرز با گیرو نیز حضور گسترده دارند و علاوه برحملات بالای پوسته‌های امنیتی، برخی اوقات موترهای مسافربری را نیز بازرسی می‌کنند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG