لینک های دسترسی

Breaking News

حکمتیار: مخالفان مسلح از جنگ بی‌معنی و نامقدس دست بردارند


گلبدین حکمتیار گفت، افرادی که در مساجد مردم را می‌کشند، قابل بخشش نیستند.
گلبدین حکمتیار گفت، افرادی که در مساجد مردم را می‌کشند، قابل بخشش نیستند.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی پس از امضای توافقنامۀ صلح با رئیس جمهور غنی – که سال گذشته امضا شد – امروز شنبه برای نخستین بار در همایشی در مهترلام مرکز ولایت لغمان در سخنرانی‌اش، مخالفان مسلح حکومت را به صلح دعوت کرد.

در همایشی که به منظور ظاهرشدن گلبدین حکمتیار، در مهترلام دایر شده بود، برعلاوۀ قوماندان و مقام‌های حزب اسلامی، عبدالجبار نعیمی، والی لغمان، محمداکرم خپلواک، مشاور رئیس جمهور و رئیس دارالانشای شورای عالی صلح نیز شرکت کرده بودند. این مراسم تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

عبدالجبار نعیمی، والی لغمان و اکرم خپلواک، رئیس دارالانشای شورای عالی صلح، به رهبر حزب اسلامی خوش‌آمد گفتند.

گلبدین حکمتیار، در این همایش گفت، افرادی که در مساجد مردم را می‌کشند، قابل بخشش نیستند.

آقای حکمتیار، افزود "این گونه افراد را نمی‌توان بخشید که بر مردمی که در مسجد سر به سجده گذاشته اند، گلوله‌باری می‌کنند".

این سخنان رهبر حزب اسلامی، ظاهراً اشاره‌ای به حمله بر قول اردوی ۲۰۹ شاهین است. در آن حمله مهاجمان بر مسجد و طعام‌خانه قول اردو یورش بردند که در نتیجه ۱۳۵ تن کشته و ۶۴ تن دیگر زخمی شدند.

آقای حکمتیار، در بخشی از سخنانش خطاب به مخالفان مسلح گفت "در هرگونه شرایطی با مخالفان مسلح به گفتگوی صلح می‌نشینیم".

او از مخالفان مسلح نیز خواست "از جنگ بی‌معنی و نامقدس دست بردارید".

رهبر حزب اسلامی تأکید کرد که بدون بیگانه‌ها در تفاهم با هم، تأمین صلح ممکن است و او از تلاش‌های جهانی در راستای تأمین صلح نیز سپاسگزاری کرد.

همچنان، آقای حکمتیار، گفت که با زور حکومت نمی‌خواهد و افزود که مردم از یک رهبر ملی باید اقتدا کنند.

او وعده سپرد که برای ایجاد یک حکومت قوی مرکزی بدون گرفتن امتیازی تلاش می‌کند.

رهبر حزب اسلامی از مردم لغمان به خاطر میزبانی شان سپاسگزاری کرد و از آنان خواست که ندای صلح را از لغمان با وی بدرقه کنند.

حکومت افغانستان سال گذشته موافقۀ صلح را با حزب اسلامی امضا کرد که بر اساس آن، حکمتیار دست از جنگ برداشت و حکومت افغانستان نیز به آزادکردن بندیان سیاسی این حزب توافق کرد و قرار است که به همین اساس، اولین گروپ هفتاد نفری این حزب به زودی آزاد شوند.

منابعی از حزب اسلامی گفته اند که حکمتیار به زودی وارد کابل می‌شود.

در همین حال، ریاست جمهوری افغانستان از ورود رهبر حزب اسلامی به افغانستان استقبال کرده است.

ارگ با نشر اعلامیه‌ای گفته است " آمدن گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی بالای تأمین صلح و ثبات، پیشرفت و انکشاف و سایر عرصه‌ها تأثیر قابل ملاحظه‌ای خواهد داشت؛ زیرا آقای حکمتیار می‌خواهد مشترکاً با حکومت در عرصه‌های تامین امنیت، ثبات و انکشاف کشور همکاری کند".

ریاست جمهوری افغانستان، با اشاره به موافقۀ صلح با حکمتیار تأکید کرده است که افغان‌ها برای حل معضلات و مشکلات داخلی، توانایی مذاکرات و دریافت راه‌های حل اساسی را دارند.

بار دیگر، حکومت افغانستان از طالبان و سایر گروه‌های مخالف مسلح که برضد نظام می‌جنگند، خواسته است که به مذاکرات بین‌الافغانی تن دهند.

XS
SM
MD
LG