لینک های دسترسی

Breaking News

تعزیرات شورای امنیت ملل متحد بر گلبدین حکمتیار، رفع شد


حکومت افغانستان در ماه دسمبر سال ۲۰۱۶ میلادی با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار توافقنامه صلح را امضا کرد.
حکومت افغانستان در ماه دسمبر سال ۲۰۱۶ میلادی با حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار توافقنامه صلح را امضا کرد.

شورای امنیت ملل متحد، اسم گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی را روز گذشته از لیست تعزیرات این سازمان بیرون کرد.

شورای امنیت ملل متحد با نشر خبرنامۀ در وبسایت‎ رسمی این شورا، نوشته است تعزیرات علیه گلبدین حکمتیار رفع شد.

براساس این خبرنامه پیش از رفع تعزیرات، گلبدین حکمتیار اجازۀ استفاده از دارای‎هایش را نداشت، بالای سفرش نیز محدودیت بود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نوشته است "به اساس قطعنامۀ ۲۰۱۵، شماره ۲۲۵۳، پس از این علیه قلب‏الدین حکمتیار تعزیرات نیست و اسم وی از لیست تعزیرات ملل متحد حذف شده است."

شورای امنیت ملل متحد در این خبرنامه،نام گلبدین حکمتیار در لیست تعزیرات شورا امنیت ملل متحد در جمع همکار القاعده و گروه داعش ذکر شده بود.

شورای امنیت ملل متحد، اسم اصلی گلبدین حکمتیار، را قلب‎الدین حکمتیار ذکر کرده، که تابعیت افغانستان را دارد و باشندۀ ولایت کندز است.

به اساس خبرنامۀ شورای امنیت ملل متحد، نمبر پاسپورت گلبدین حکمتیار موجود نیست؛ اما به قوم "خروتی" تعلق دارد، نام پدرش غلام قادر است و گفته می‎شود که در منطقۀ سرحدی میان افغانستان و پاکستان بودوباش دارد.

این خبرنامه می‎افزاید که در بیست فبروری سال ۲۰۰۳ میلادی، نام آقای حکمتیار در لیست تعزیرات شورای امنیت ملل متحد شامل شده بود و در ماه می سال ۲۰۱۱ میلادی، بار دیگر بر وی تعزیرات وضع شد.

به گفتۀ شورای امنیت ملل متحد، در هشت جنوری سال ۲۰۱۰ میلادی، نام گلبدن حکمتیار در لیست انترپول اروپا نیز شامل شده بود.

حکومت افغانستان پس از آنکه در سال گذشتۀ میلادی، توافقنامۀ صلح را با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به امضا رسانید از جامعۀ جهانی خواست تا تعزیرات را علیه رهبری و اعضای حزب اسلامی رفع نمایید.

اکرم خپلواک رئیس کمیسیون اجرایی مواد موافقتنامۀ صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به صدای امریکا گفت حکومت افغانستان از این اقدام شورای امنیت ملل متحد استقبال می‎کند.

آقای خپلواک افزود " جامعه جهانی در پی درخواست حکومت افغانستان، مبنی بر رفع تعزیرات علیه گلبدین حکمتیار، اقدام کرد. بدون شک این اقدام جامعه جهانی روی، پروسه‌های آیندۀ صلح در افغانستان تأثیر مثبت می‎گذارد."

حکومت افغانستان در ماه دسمبر سال ۲۰۱۶ میلادی رسمأ از شورای امنیت ملل متحد خواست تا تعزیرات را علیه حزب اسلامی رفع نمایید.

اما پس از آن گزارش‎های نیز منتشر شد که روسیه بر حذف نام گلبدین حکمتیار از لیست تعزیرات شورای امنیت ملل متحد مخالفت کرده است.

در همین حال حزب اسلامی، حذف نام رهبر این حزب را از لیست تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد تأیید می‎کند.

عتیق‎الله صافی عضو هیأت حزب اسلامی به صدای امریکا گفت از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد به آنان گفته شده است که شب گذشته حذف نام حکمتیار از لیست تعزیرات، در آجندا شامل بود.

آقای صافی افزود "شام دیروز از سوی ملل متحد خبر رسید که این مسأله شامل آجندا شده است و کسی با آن مخالفت ندارد، روس‎ها هم از ملاحظاتی که داشتند، منصرف شده اند. امروز صبح خبر رسید و در صفحۀ وبسایت ملل متحد نیز این خبر نشر شده است و از جانب ما نیز تأیید است."

عتیق الله صافی گفت هفتۀ گذشته با سفیر روسیه در کابل، دیدار کردند و سفیر روسیه به آنان گفت که ملاحظۀ در مورد حذف نام رهبری حزب اسلامی از لیست تعزیرات شورای امنیت ملل متحد ندارند.

این عضو هیأت حزب اسلامی در صحبت با صدای امریکا، افزود که تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد بر تمام اعضای حزب اسلامی رفع شده است و تعزیرات علیه دو قوماندان این حزب از سوی ایالات متحدۀ امریکا بود نه شورای امنیت.

محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، در ماه دسمبر سال گذشتۀ میلادی، توافقنامۀ صلح را با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار به امضا رسانید.

در همین حال گزارش‎های وجود دارد که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی به زودی، ظاهر خواهد شد.

XS
SM
MD
LG