لینک های دسترسی

Breaking News

میلیون ها دالر صرف یک مرکز غیر قابل استفاده شد


عکس از سیگار- مرکز سوق و اداره ولایت هلمند
عکس از سیگار- مرکز سوق و اداره ولایت هلمند
مفتش ایالات متحده در امور بازسازی افغانستان می گوید که وزارت دفاع آن کشور ۳۴ میلیون دالر را صَرفِ ساختمانی کرده که نه سربازان امریکایی و نه افغان ها از آن استفاده خواهند کرد.

سیگار می گوید قرار بود این مرکز سوق و اداره در ولایت هلمند پس از افزایش تعداد سربازان امریکایی در افغانستان به بهربرداری سپرده شود، اما کار ساختمان آن به تازگی تکمیل شده و با خروج تدریجی عساکر امریکایی ضرورت استفادۀ آن محسوس نمی گردد.

در نامۀ مسئوول سیگار به وزیر دفاع امریکا آمده است که قوای نظامی فقط دو گزینه دارد که هر دو مشکل را حل نخواهد کرد. اول، تخریب ساختمانی که هیچگاهی از آن استفاده نشد، و دوم واگذاری آن به حکومت افغانستان که قابلیت استفادۀ و پول حفظ و نگهداری این مرکز پیشرفته را ندارد.

جنرال افضل امان، رئیس اوپراسیون وزارت دفاع افغانستان می گوید که هیأت مسؤول واگذاری تأسیسات قوای خارجی به حکومت افغانستان، از این مرکز دیدن خواهد کرد و پس از بررسی تصمیم می گیرد که آیا این ساختمان را نگهداری کرده می تواند یا نه.

بر اساس معلومات سیگار، این ساختمان گنجایش ۱۲۰۰۰تا ۱۵۰۰۰ نفر را دارا می باشد و به خاطر تکمیل سیستم مخابراتی آن به سه میلیون دالر دیگر نیاز است. در ضمن، حفظ و نگهداری سیستم تهویۀ آن مصرف گزاف دارد.

این ادارۀ مفتش امریکا هفتۀ گذشته نیز گزارش داد که قوای امریکایی هلیکوپتر های را به ارزش بیش از ۷۰۰ میلیون به قوای افغان خریداری کرده است که سربازان افغان توانایی استفاده و حفظ و نگهداری آن را ندارند.

قبل بر این در یک گزارش دیگر آمده بود که قوای نظامی ایالات متحده به ارزش هفت میلیارد دالر لوازم نظامی را در افغانستان تخریب خواهد کرد که ۲۰ در صد کل تجهیزات نظامی این کشور را در افغانستان تشکیل می دهد.

مقام های وزارت دفاع افغانستان می گویند که علاقمند دست یافتن به تجهیزات نظامی امریکا پس از خروج سربازان ایالات متحده می باشند، اما می پذیرند که کاربرد وسایط و حفظ و نگهداری پایگاه ها نیازمند پول هنگفت و مهارت های ویژه می باشد.
XS
SM
MD
LG