لینک های دسترسی

Breaking News

نظامیان افغان از مرکز ولسوالی گرمسیر عقب‌نشینی کردند


وزارت دفاع افغانستان می گوید که جنرال مرادعلی مراد معاون لوی درستیز افغانستان، جنگ هلمند را رهبری می‌کند
وزارت دفاع افغانستان می گوید که جنرال مرادعلی مراد معاون لوی درستیز افغانستان، جنگ هلمند را رهبری می‌کند

گرمسیر همجوار ولسوالی دوردست ناوه است که دومین قرارگاه بزرگ نظامیان خارجی در سطح ولایت هلمند "دویرمیدان" در آن موقعیت دارد.

این قرارگاه نظامی، از مرکز ولسوالی ۳۰ کیلومتر در سوی دیگر دریا قرار دارد.

محمدکریم اتل رئیس شورای ولایتی هلمند به صدای امریکا گفت، نیروهای امنیتی افغان بدون درگیری با جنگجویان طالب، پوسته‌های شان را رها کرده اند.

آقای اتل افزود، ولسوالی گرمسیر در جنوب هلمند، از لحاظ امنیتی نسبت به هر بخش دیگر دارای اهمیت خاصی است؛ اما نظامیان افغان نتوانستند که از این ولسوالی محافظت کنند.

او گفت "هم اکنون سه بجه است؛ هنوز هم طالبان به مرکز ولسوالی نرسیده اند؛ اما یک کندک اردوی ما و پولیس تمام حوزه‌ها، قومندانی امنیه ولسوالی و سایر تأسیسات را رها کرده اند، در سه کیلومتری ولسوالی در یک مرکز نظم عامه و پولیس سرحدی خود را رسانده اند".

اتل برای بهبود وضعیت امنیتی هلمند، خواهان مداخله محمداشرف غنی رئیس جمهور افغانستان شد.

مل‌پاسوال آقانور کینتوز قوماندان امنیه هلمند به صدای امریکا تأیید کرد که نیروهای امنیتی افغان در یک مرکز نظامی در ولسوالی گرمسیر جابه‌جا شده اند.

طالبان هنوز در این مورد چیزی نگفته اند.

معلومات قبلی

حیات‌الله حیات والی هلمند در صحبت با صدای امریکا، ادعا کرد که نظامیان افغان در نبرد با جنگجویان طالب در این ولایت پیشرفت‌هایی کرده اند و بازار ولسوالی ناوه دوباره به دست نیروهای امنیتی افغان افتاده است.

حیات‌الله حیات والی هلمند در مصاحبه با صدای امریکا، وضعیت امنیتی این ولایت را نسبت به سه – چهار روز پیش بهتر خواند و گفت که در جنگ جاری، تلفات سنگینی به طالبان مسلح وارد شده است.

او افزود که در درگیری‌های ولسوالی ناوۀ ولایت هلمند، ۱۷۱ جنگجوی طالب کشته و ۸۵ تن دیگر زخمی شده اند.

والی هلمند ادعا کرد که در حال حاضر نیروهای امنیتی افغان بازار ولسوالی ناوه و تمام ساحات حومۀ آن را از وجود طالبان پاکسازی کرده اند و عملیات پاکسازی نیز جریان دارد.

کشته‌شدن سه سرباز و زخمی‌شدن پانزده نظامی افغان را در درگیری‌های ناوه، والی هلمند تأیید کرد؛ اما قبلاً آقا محمد تکره ولسوال ناوه شمار کشته‌ها و زخمیان نیروهای امنیتی افغان را در جریان نبرد ولسوالی ناوه بیست تن شمرده بود.

از سوی دیگر یک منبع مؤثق به صدای امریکا گفت، در جنگ ناوه حدود سی‌وپنج تن از منسوبین نیروهای امنیتی افغانستان کشته شده اند.

در کنار ولسوالی ناوه هلمند، در ولسوالی‌های نادعلی و گرمسیر این ولایت نیز درگیری‌ها جریان دارد. باشندگان محل از شدت جنگ در ولسوالی گرمسیر نیز خبر داده اند.

یک مقام امنیتی ولسوالی گرمسیر که نخواست نامش افشا شود؛ به صدای امریکا گفت، جنگجویان طالب تا ۲۰کیلومتر مرکز ولسوالی پیشروی کرده و نظامیان افغان حدود ده پوسته امنیتی را از دست داده اند.

اما عمر زواک سخنگوی والی هلمند به صدای امریکا گفت که نیروهای امنیتی افغان بر وضعیت امنیتی ولسوالی گرمسیر حاکم استند.

از سوی دیگر هرچند جنرال دولت وزیری در مصاحبه با صدای امریکا، جنگ در چند ساحۀ هلمند را تأیید کرد؛ اما گفت که طالبان در ولسوالی‌های ناوه و نادعلی، عقب زده شده اند و همچنان تهدیدات امنیتی که متوجه لشکرگاه مرکز ولایت هلمند بود؛ رفع شده است.

او گفت که در ولسوالی نادعلی نیروهای امنیتی منطقه چاانجیر را تصرف کرده و در ناوه نیز طالبان شکست خورده اند.

این در حالی است که جنرال مرادعلی مراد معاون لوی درستیز افغانستان، جنگ هلمند را رهبری می‌کند.

طالبان در مورد اظهارات اخیر مقامات امنیتی افغان چیزی نگفته اند؛ اما قبلاً قاری یوسف احمدی که خود را سخنگوی طالبان می‌خواند؛ گفته بود که گزارش‌های نشرشده در مورد تلفات افراد گروه طالبان بی‌اساس است و او از ادامۀ درگیری‌ها در ولسوالی ناوه نیز خبر داده بود.

هلمند چهارده ولسوالی دارد که از این میان پنج ولسوالی موسی‌قلعه، نوزاد، دیشو، نومیش و باغران کاملاً تحت تصرف طالبان است و در بخش‌های هفت ولسوالی دیگرمارجه، گرشک، نادعلی، سنگین، خانشین، کجکی و واشیر حضور گسترده دارند. به تازگی دامنۀ جنگ در دو ولسوالی ناوه و گرمسیر که قبلاً امن بود، نیز کشانده شده است.

XS
SM
MD
LG