لینک های دسترسی

Breaking News

کریمی: خارجیها در جنگ هلمند دخیل اند


مقامات ارشد نظامی افغان می گویند که جنگجویان خارجی به شمول افراد آی اس آی یا سازمان استخبارات نظامی پاکستان در جنگ های اخیر ولایت هلمند عملا دخیل استند.

نظامیان افغان می گویند که لباس و طرز رفتار جنگجویان در ولایت هلمند نشان می دهد که شماری از "دهشت افگنان" خارجی در جنگ های ولایت هلمند، دخیل استند.

شیر محمد کریمی، لوی دریستیز قوای مسلح افغانستان در مصاحبه اختصاصی با صدای امریکا گفت که شماری از جنگجویان در ولایت هلمند، اتباع خارجی به شمول پاکستانی ها استند.

آقای کریمی می گوید "سریعاً حکم کرده نمی توانیم که پاکستانی استند، ولی گفته می توانیم که اشخاص و افراد غیر هلمندی و غیر افغانی موجود است که ما از حرکات و لباس شان تشخیص کرده ایم که جنگجویان تعلیم یافته و مسلکی و ترورست موجود است که بدون شک در بین آنان پاکستانی ها هم استند."

در جریان یک هفته گذشته، ده ها تن به شمول غیر نظامیان در نتیجه جنگ های شدید در چهار ولسوالی هلمند کشته شده اند و صد ها فامیل ها از خانه های شان، بیجا شده اند.

مقاومت نیروهای افغان

آقای کریمی همچنین گفت که فعالیت شورشیان طالب اخیرا در چهار ولسوالی شمال افغانستان نیز افزایش یافته، ولی نیرو های امنیتی به دلیل جلوگیری از تلفات غیر نظامیان، با دست باز در برابر شورشیان عملیات نظامی انجام داده نمی تواند.

محمد نعیم، والی هلمند روز قبل نیز به خبرنگاران گفت که نظامیان برجسته آی ایس یا سازمان استخبارات نظامی پاکستان در درگیری های اخیر ولایت هلمند سهم دارند و جنگ از سوی آی اس آی در آن ولایت طراحی شده است.

آقای نعیم می گوید "بدون شک، پلان بزرگ است. خود ملا روف خادم که معاون نظامی طالبان در سراسر افغانستان است، رهبری جنگ را بر عهده دارد و افسران آی اس آی جنگ را رهبری می کنند."

به گفته والی هلمند نیروهای تازه از کندهار به پنج ولسوالی که عملا درآن جنگ جریان دارد برای سرکوبی طالبان به آن ولایت رسیده اند.

آقای نعیم می گوید که نیرو های امنیتی افغان تدابیر لازم را برای حملات تابستانی طالبان گرفته بودند، اما حضور جنگجویان پاکستانی و آی آیس آی نیروهای امنیتی افغان را غافلگیر کرد.

طرح وسیع شورای کویته

والی هلمند همچنین گفته است که طالبان و شورای کویته پلان دارند تا بعد از تصرف ولسوالی سنگین ولایت هلمند، امنیت ولایات چون هرات، بادغیس، فراه و غور را تهديد کند.

آقای نعیم در مورد تلفات غیر نظامیان معلومات دقیق ارایه نکرد، ولی گفت که ۲۰ جسد شورشیان به شمول چهار قوماندان آنان در ولسوالی کجکی باقی مانده است. وی همچنین گفت که در نتیجه جنگ های شدید در آن ولایت ۲۰ پولیس و ۱۳ عسکر اردوی ملی، کشته شده اند.

در همین حال، دفتر سیاسی سازمان ملل در افغانستان نگرانی اش در مورد افزایش تلفات غیر نظامیان در ولایت هلمند، ابراز کرده است.

ین کوبیش، نماینده خاص سرمنشی سازمان ملل درافغانستان طی اعلامیه مطبوعاتی از طرفین دیگر خواسته تا از هر طریقه ممکن، امنیت غیر نظامیان را حفظ کنند.

بر اساس اعلامیه دفتر سیاسی سازمان ملل متحد یا یونما، در چند روز گذشته ۳۰ غیر نظامی تنها در ولسوالی سنگین ولایت هلمند کشته شده و ۳۵ تن دیگر، زخمی شده اند.

میا گل خالد، کارشناس مسایل نظامی افغانستان نیز به این باور است که آی اس آی و شبکه القاعده در جنگ های اخیر ولایت هلمند مستقیما، دخیل استند.

آقای میاگل خالد می گوید "بلی کاملا ثابت شده که دست پاکستان در اینجا است؛ دست القاعده دخیل است. تحت رهبری سازمان استخبارت پاکستان، جنگ بالای هلمند، تحمیل شده است."

حملات هوایی آیساف

ظاهر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان می گوید که نیرو های اردوی ملی به خاطر دفع حملات طالبان در ولایت هلمند که تعداد آنان به بیش از ۸۰۰ تن می رسید، از نیرو های آیساف درخواست حملات هوایی را کرده بود.

نیرو های آیساف گفته اند که در صورت تقاضای حکومت افغانستان آماده کمک استند.

ولی آقای عظیمی گفته است که "درخواست کمک هوایی که از نیرو های آیساف در هلمند صورت گرفته بود، بنابر دلایلی که نزد آیساف است حملات هوایی به موقع عملی نشد و عملیات هلمند تنها با نیرو های زمینی پیش برده شد."

در همین حال، شماری از باشندگان والسوالی سنگین میگویند که افراد نقاب پوش رهبری جنگ را در آن ولسوالی دارند و به طالبان افغان هوشدار داده که در صورت عقب نشینی آنان در جنگ، آنها را به قتل خواهند رساند.

به گفته باشندگان ولسوالی سنگین، تعداد تلفات مردم ملکی در آنجا در حال افزایش است و صد ها فامیلی که از خانه های شان، بیجا شده اند، به کمک های اولیه نیاز دازند.

از یک هفته به این سو جنگ های شدید در ولسوالی های سنگین، مارجه، نوزاد، کجکی و موسی قلعۀ ولایت هلمند جریان داشته است. مقامات نظامی افغان از پیشروی در درگیری ها سخن می گویند، ولی مردم محل ادعا مقامات نظامی افغان را رد می کنند.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG