لینک های دسترسی

Breaking News

حیات: طالبان در هلمند شکست خورده اند


والی هلمند در حالی از شکست طالبان در این ولایت صحبت میکند که هنوز پنج ولسوالی آن در دست طالبان است.
والی هلمند در حالی از شکست طالبان در این ولایت صحبت میکند که هنوز پنج ولسوالی آن در دست طالبان است.

حیات الله حیات، والی هلمند می‌گوید در دوماه گذشته تلفات سنگین به طالبان در این ولایت، وارد شده و این گروه شکست خورده است.

آقای حیات، امروز شنبه در کابل، به خبرنگاران گفت نیروهای افغان در دوماه گذشته ۴۱۵ مخالف مسلح را شامل قومندانان و افراد کلیدی طالبان در ولایت هلمند، کشته اند و حدود ۱۵۰ تن را شامل شش انتحاری و افراد مهم طالبان بازداشت کرده اند.

او گفت "ما در هلمند تقریبأ کمر طالبان را شکستانده‌ایم، بسیار افراد مهم قومانده آنان را از بین برده‌ایم، همین گونه در جریان عملیات ده‌ها میل سلاح سبک و سنگین به دست آمده، و ۲۱۷ مرکز دشمن و دیپوهای مواد انفجاری آنان، از بین برده شده است".

آقای حیات گفت، در دوماه گذشته ملا جیلانی، قومندان عمومی نیروهای سرخ(نیروهای ویژه) طالبان در ولایت هلمند، ملا سید محمد، قومندان قطعه نظامی ولسوالی نادعلی، قاری محب الله، قومندان قطعه سرخ(قطعه ویژه)، ملا بصیر، قومندان قطعه سرخ، ملا ظاهر، قومندان قطعه سرخ، ملا احمد، ولسوال نام نهاد طالبان برای ناوه، محبوب، قومندان نظامی طالبان در ولسوالی گرمسیر، فرید جانان، قومندان قطعه عمومی طالبان، مولوی منصور، ولسوال نام نهاد طالبان برای نادعلی و ملا عصمت، قومندان عمومی نیروهای سرخ طالبان کشته شده اند.

او، گفت سه عملیات را در بخش‌های از ولایت هلمنددر دوماه گذشته راه‌اندازی کردند که در نتیجۀ آن، ولسوالی‌های ناوه و گرشک به تصرف نیروهای افغان درآمده است و یک عملیات، در اطراف شهر لشکرگاه و ولسوالی نادعلی جریان دارد.

به گفته آقای حیات، در این اواخر در ولایت هلمند، عملیات‌های شبانه، عملیات‌های خاص، ضربات هوایی به اهداف مشخص، عملیات مانوری در عمق دشمن و عملیات تصفیوی راه اندازی شده اند.

در مورد تلفات نیروهای امنیتی و دفاعی افغان، والی هلمند گفت، در دوماه اخیر ۱۰۰ سرباز افغان در این ولایت کشته و زخمی شده اند.

او گفت، هم مرز بودن هلمند با ایران و پاکستان، باز بودن مرزها و مستقر نبودن نیروهای افغان در مرزها، مسیر نزدیک هلمند برای طالبان شورای کویته، وجود مراکز تربیون طالبان در هلمند، وصل بودن هلمند با ولایات مرکزی افغانستان، آسان ترین مسیر برای قاچاق موادمخدر به ایران و پاکستان، تولید و کشت قاچاق موادمخدر در هلمند، وجود منابع مالی بزرگ برای مخالفان مسلح شامل (عاید موادمخدر، مالیات زارعت، عاید معادن هلمند و عاید برق)، پالیسی حکومت وحدت ملی برای مدیریت و مهار آب‌ها و حضور برخی از باشندگان هلمند در رهبری طالبان، سبب ناامنی در ولایت هلمند شده است.

آقای حیات گفت، هنوز هم ولایت هلمند برای مخالفان مسلح اولویت دارد.

او، افزود که در جریان دوماه گذشته ۸۵۰ طالب به شمول قومندانان این گروه، به روند صلح پیوسته اند.

والی هلمند در حالی از شکست طالبان در این ولایت صحبت میکند که از ۱۳ ولسوالی هلمند، پنج ولسوالی آن به دست طالبان مسلح است.

هلمند ده درصد جغرافیایی افغانستان را تشکیل میدهد که یکی از بزرکترین ولایات این کشور است.

XS
SM
MD
LG