لینک های دسترسی

Breaking News

برگزاری سومین جشنوارۀ ملی گل زعفران در هرات


هرات امروز میزبان سومین جشنوارۀ ملی گل زعفران بود. جشنوارۀ گل زعفران، به هدف معرفی ظرفیت زعفران افغانستان و یافتن راه های مناسب برای مقابله با آزمونهای موجود فراراه کشت و تولید زعفران، برگزار شده است.

در این جشنواره ده ها شرکت تولیدکننده و پروسس زعفران اشتراک کرده اند که نمونه‌هایی از گل زعفران تولیدی شان و نحوه پروسس این گیاه را به نمایش گذاشته اند.

مسوولان اداره زراعت ولایت هرات می گویند بر اساس تخمین آنها امسال در ولایت هرات بیشتر از هشت تُن زعفران برداشت خواهد شد ،که افزایش ۱۵ فیصدی را نسبت به سال گذشته نشان میدهد.

مقام های محلی هرات نیز از تلاش هایشان برای ساخت آزمایشگاه های مدرن و بسته بندی معیاری جهت رشد بیشتر این گیاه سخن میزنند. والی هرات می گوید حاضر اند تا با برگزاری برنامه های آموزشی و انتقال تجارب شان به دهقانان سایر ولایات افغانستان ، به زعفران این کشور در جهان اعتبار بیشتر بدهند.

زعفران‌کاران هراتی اما از نبود یک مرکز تحقیقاتی در ارتباط به گیاه زعفران یاد میکنند که باعث شده گهگاه صدها هکتار از زمین‌های تحت کشت زعفران شان از حاصل باز بماند.

آنان از حکومت میخواهند تا با ایجاد نشان و لوگوی خاص برای زعفران تولیدی شان ،مانع از عرضه زعفران افغانستان با نام کشورهای همسایه در بازارهای جهانی شوند.

هرات بیش از %۹۰ درصد زعفران افغانستان را تولید میکند که قسمت هایی از آن به کشورهای استرالیا، چین، ایتالیا، آمریکا و امارات متحده عرب صادر میشود.

XS
SM
MD
LG