لینک های دسترسی

Breaking News

زنان تجارت پیشه هرات: حمایت دولت را می خواهیم


به مناسبت فرا رسیدن هشتم مارچ، روز جهانی زن یک نمایشگاه متشکل از دستاورد های زنان شهر و ولسوالی های هرات روز سه شنبه (۱۵ حوت) در این ولایت گشایش یافت.

در این نمایشگاه کم از کم ۱۰۰ زن صاحب شغل گرد هم آمده و با به نمایش گذاشتن صنایع دستی و تولیدات شان در نمایشگاهی زیر نام "توانایی های زنان" خواستار همکاری های بیشتر دولت شدند.

صدیقه تمسکی، یک زن تجارت پیشه در هرات در مورد مشکلات رقابت با کالا های خارجی در بازار های افغانستان گفت: ​"از تولید تا به مصرف تخم را به پیله، پیله را به تار، تار را به ابریشم، ابریشم را رنگ آمیزی و بعد آنرا به پارچه تبدیل می کنیم. اما امروز جنس های چینایی به بازار آمده و بازار (اجناس) ما به کلی رو به رکود است."

در غرفه‌ های این نمایشگاه می‌ توان لباس، شال، کیف و کفش، محصولات غذایی و آثار هنری زنان هراتی را مشاهده کرد.

این زنان تجارت پیشه می‌ گویند با اینکه نمایشگاه‌ ها سهمی عمده در بازاریابی و معرفی تولیدات شان دارد اما تا به حال هیچ مقام دولتی تلاشی برای برگزاری یک نمایشگاه در خارج از افغانستان و معرفی تولیدات زنان افغان نکرده است.

سوسن بهبود زاده، یکی از فعالان حقوق زن در هرات نیز دولت را به بی پروایی در زمینه حمایت از زنان شاغل و تجارت پیشه در این ولایت متهم می‌ کند.

خانم بهبود زاده گفت: "متاسفانه در طول سال های متمادی دولت در قسمت بازاریابی محصولات زنان هیچ اقدامی نکرده است ولی خود زنان به همین اکتفا کردند که حد اقل سال یک بار و یا دو بار به مناسبت های خاص نمایشگاه هایی دایر می شود و یک تعدادی می آیند و از محصولات آنان دیدن می کنند."

خلیل فایض، یک تن از مسوولان برگزاری این نمایشگاه نیز می‌ گوید که صنایع دستی در کنار بحث ظاهری خود می‌ تواند جز از سرمایه‌ های مادی و معنوی کشور باشد و با برگزاری این نمایشگاه ها می‌ توان بخش‌ های عمده از فرهنگ شهر های مختلف افغانستان را به نمایش گذاشت.

این نمایشگاه برای دو روز به روی بازدید کنندگان در هرات باز بوده و تمامی اجناس آن شامل تولیدات دستی و کار های سنتی زنان هراتی می‌ باشد.

XS
SM
MD
LG