لینک های دسترسی

Breaking News

فعالان مدنی: زنان در تنظیف شهری سهم بیشتر داشته باشند


شماری از زنان ولایت هرات به مناسبت روز جهانی زمین پاک؛ قسمت‌هایی از شهر هرات را پاک کاری کردند. این زنان می‌گویند، در تلاشند با این کار خود فرهنگ صفاکاری شهر را در بین تمام اقشار جامعه خصوصاً بازاریان نهادینه سازند.

آنها همچنان خواهان سهم‌دهی بیشتر به زنان در بخش تنظیف اداره شاروالی هرات استند.

چهل تن از زنان و دختران مبارز هرات با شعار "شهر ما خانه ی ماست" امروز به جاده های این شهر آمده و به جمع‌آوری زباله و کثافات پرداختند.

این کمپاین از سوی زنانی راه‌اندازی شده بود که بیشتر فعالان مدنی و محصلین پوهنتون بودند.

مرضیه پناهی، یکی از این زنان مبارز گفت، به هدف نمایاندن توانایی‌های زنان دست به این حرکت زده اند و می‌خواهند به همگان بفهمانند که زنان نیز مثل مردان می‌توانند در هر عرصه‌ای کار کنند.

خانم پناهی می گوید که "ما زنان وقتی می‌گوییم نیمی از پیکره جامعه استیم، یقیناً نیمی از این کره خاکی را ما اشغال می‌کنیم و این را وظیفه خود می‌دانیم که با برادران خود دوشادوش در تمام عرصه‌ها چه شهر پاکی باشد و یا کار در ادارات دولتی و خصوصی قدم برداریم."

این بانوان از مسوولان اداره شاروالی خواستند تا به زنان نیز در راستای تنظیف شهر سهم بدهند و از تجربیات شان در صفایی شهر استفاده کنند.

مرجان غوریانی، یکی دیگر از این زنان به رادیو آشنا صدای آمریکا گفت "در ریاست شاروالی هرات تعداد خانم‌ها خصوصاً در مدیریت تنظیف و سرسبزی بسیار کم است و من امید دارم که در آینده بسیار نزدیک تعدادی از پرسونلی که دراین بخش کار می‌کنند از بانوان باشند و من می‌خواهم اولین خانمی باشم که در این راستا پیشگام شده و کار نمایم."

شماری از باشندگان هرات که از نزدیک شاهد این تلاش زنان استند، نیز پاک کاری شهر و حفاظت از محیط زیست را وظیفه هر شهروند افغان عنوان کردند.

به گفتۀ این شهروندان هرات، برای نهادینه‌شدن این فرهنگ و مبارزه با سنت‌های ناپسند باید همه دست به کار شوند.

یک باشنده هرات گفت "کار خوبی است که هر شهروند، شهر خود را پاک کند؛ چون شهر ما هم مانند خانه ما است."

دیگر باشنده هرات گفت "زن و مرد باید همه دوشادوش هم کار کنند تا شهرهایمان آباد و پاکیزه شود و بعد آسوده زندگی کنیم."

این حرکت بانوان هراتی با استقبال گسترده مسوولین اداره شاروالی هرات مواجه شد، تا جایی که تعدادی از کارمندان و وسایط مدیریت تنظیف این اداره در این کمپاین یک روزه زنان را همراهی کردند.

غلام رسول عظیمی، آمر فرهنگی شاروالی هرات گفت که آنان در تلاش اند تا شماری از زنان را در بخش‌های مختلف این اداره خصوصاً مدیریت تنظیف و سرسبزی شهر استخدام کنند.

آقای عظیمی گفت "تنظیف تنها متعلق به اداره شاروالی نمی‌شود؛ بلکه هر کدام ما مسؤولیت داریم و باید در پاک نگهداشتن شهر دست به دست هم بدهیم و خواسته‌ای که دوستان ما از ریاست شاروالی در راستای کار زنان در بخش تنظیف دارند، کار نیکی است، ریاست شاروالی همکاری همه جانبه‌ای را خواهد کرد تا زنان علاقمند بیایند و در این راستا کار نمایند."

این نخستین بار است که شماری از زنان هرات به خیابان‌ها آمده و زباله‌های مسیری مزدحم در مرکز شهر را جمع‌آوری کردند.

در حال حاضر، تنها در کابل پایتخت افغانستان، شماری از زنان در کنار مردان در بخش تنظیف شاروالی فعالیت می‌کنند.

XS
SM
MD
LG