لینک های دسترسی

Breaking News

'دوتار' نباید تنها به نام ایران ثبت شود – فرهنگیان افغان


فرهنگیان افغان از سازمان علمی و فرهنگی ملل متحد یا یونسکو میخواهند تا در مورد ثبت آلۀ موسیقی 'دوتار' به نام کشور ایران تجدید نظر کنند.

آنها می گویند خاستگاه اصلی دوتار به ولایت هرات افغانستان بازمیگردد که در جریان سال های متمادی دامنۀ آن به کشورهای ایران، تاجکستان و ازبکستان نیز گسترش یافته است.

آلۀ موسیقی دوتار، دو هفته قبل در چهاردهمین اجلاس میراث جهانی سازمان یونسکو در بوگاتا پایتخت کلمبیا بنام یک آلۀ موسیقی ایرانی ثبت شد.

امام الدین، یکی از دوتار نوازان ولایت هرات میگوید که نواختن این آلۀ موسیقی از هفت نسل به ارث برده و از حکومت افغانستان میخواهد تا صدای اعتراض دوتارش را به سازمان یونسکو برساند.

مهدی افشار، یکی از محلی خوانان هرات میگوید که دوتار تنها متعلق به یک کشور خاص نبوده، بلکه میراث مشترک جغرافیای خراسان قدیم شامل افغانستان، تاجکستان، ازبکستان و ایرانکنونی است.

مقام های فرهنگی هرات گفته اند که بدنبال ثبت این آله موسیقی بنام کشور ایران، تلاش های را برای اثبات خاستگاه دوتار هراتی و ثبت مجدد دوتار بعنوان یک میراث مشترک در فهرست سازمان جهانی یونسکو آغاز کرده اند.

سه سال پیش نیز کشورهای ایران و ترکیه تلاش کردند تا 'مثنوی معنوی' اثر ماندگار مولانای بلخ را بعنوان یک میراث مشترک شان در فهرست سازمان یونسکو به ثبت برسانند که با واکنش حکومت و مردم افغانستان همراه شد.

'دوتار' نباید تنها به نام ایران ثبت شود – فرهنگیان افغان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:47 0:00

XS
SM
MD
LG