لینک های دسترسی

Breaking News

مسجد جامع هرات برای چهارقرن دیگر محفوظ شد


Herat
Herat
مسئولین فرهنگی ولایت هرات میگویند با سنگ فرش بام های مسجد جامع بزرگ این شهر این اثر تاریخی تا ۴۰۰ سال دیگر محفوظ خواهد ماند.

این مسئولین همچنان از علاقه مندی ایالات متحده امریكا، برای بازسازی مصلای بزرگ هرات خبر میدهند.

كار ترمیم بام های مسجد جامع بزرگ ولایت هرات به سبك معماری اسلامی روز سه شنبه با كمك مالی شماری از تجار افغان آغاز شد.

در این برنامه سعی برآن شده تا بام های پنجمین مسجد جامع بزرگ مسلمانان جهان به گونه خشت پوش و قدیمی دیزاین شود.

سعد خطیبی رئیس اتاق های تجارت هرات به رادیو آشنا صدای امریكا گفت که این برنامه با هزینه یی نزدیك به پنجصد هزار دالر امریكایی روی دست گرفته شده است.

او افزود:" بام های مسجد جامع هرات حدود ۱۶ هزار متر میباشد كه هزینه آن بالغ بر ۲۵ میلیون افغانی میشود و در حال حاضر یك هزار متر از این بام ها را برای خشت فرش به یك شركت خصوصی به اجاره داده ایم كه دو ماه زمان در بر میگیرد چون كاری تخصصی، تخنیكی و بسیار سخت است."

آریا رؤفیان رئیس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات نیز میگوید که با اتمام سنگ فرش بام ها، این بنای تاریخی برای مدت چهار قرن دیگر محفوظ خواهد ماند.

رؤفیان گفت:" ساختمان های تاریخی و آبدات شكلی دارند كه باید تنفس كنند و ما میخواهیم با سنگ فرش بام های مسجد جامع هرات مجرای تنفسی برای این آبده تاریخی بوجود آوریم كه بتواند زنده بماند و به همین گونه مسیر زنده گی این ساختمان ادامه پیدا كند، در غیر ان مسجد جامع هرات به یك فوسیل تبدیل خواهد شد و از بین خواهد رفت."

رییس اطلاعات و فرهنگ هرات در ادامه از علاقه مندی مقام های امریكایی برای بازسازی مصلای بزرگ این ولایت خبر داد. مكانی كه مناره های تاریخی هرات را نیز در خود جای داده است.

او افزود:" قرار است كه از بودجه و یا كمك های مالی دولت ایالات متحده امریكا این كمپلكس(مصلای هرات) ساخته شود و این پیشنهاد بنا بر علاقه مندی كه خودشان داشتند به سفارت این كشور داده شده وهم اكنون كار جریان دارد."

رؤفیان گفت که در حدود ۱۵ روز قبل یك تیم از متخصصین وزارت اطلاعات و فرهنگ چگونگی ساختار این محوطه را سروی نمودند و در هماهنگی با یونسكو این كار ادامه خواهد داشت.

پیش از این نیز ایالات متحده امریكا، ارگ تاریخی هرات موسوم به قلعه اختیارالدین خان را بازسازی نمود كه با استقبال گسترده مردم و مقام های افغان روبرو شد.
XS
SM
MD
LG