لینک های دسترسی

Breaking News

وکلای هرات: مافیای مواد سوختی در هرات از مالیات فرار می کنند


عکس آرشیف
عکس آرشیف

نماینده‌های مردم هرات در شورای ولایتی می‌گویند، مافیای مواد سوختی با فروش تیل‌های وارداتی و معافی نیروهای خارجی در این ولایت از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

آنها می‌گویند این روند باعث شده است تا شمار زیادی از تاجران وارد کننده مواد سوختی ورشکست شوند و سرمایه‌های خود را به خارج از افغانستان انتقال دهند.

شورای ولایتی هرات به تازه گی ۱۱ تانکر تیل پطرول را در این ولایت توقف داده که از ترکمنستان وارد ولایت هرات شده است.

کامران علیزایی، رئیس شورای ولایتی هرات می‌گوید، این تانکرهای تیل مربوط نیروهای خارجی است که به صورت معاف از پرداخت مالیات وارد کشور شده است؛ اما به جای تسلیم‌دادن به نیروهای خارجی در بازار داخلی هرات به فروش می‌رسید.

آقای علیزایی می‌گوید، هر هفته بیش از دوصد تانکر تیل معافی به نام نیروهای خارجی وارد این ولایت می‌شود که زورمندان محلی و مافیای مواد سوختی با فروش آنها در بازار هرات، از پرداخت مالیات فرار می‌کنند.

آقای علیزایی می گوید "اداره های نورم و استندرد و جیوکم اجازه تست تیل‌های معافی را ندارند و تیل‌های بی‌کیفیت هم وارد می‌شود و این تیل‌ها باید اسکورت شود و از طریق هرات به مقصدی که با آن قرار دارد، تحویل داده شود؛ ولی متاسفانه این تیل‌ها در داخل بازار خالی می‌شود و هر موضوع و مشکلی که است در مرکز کشور است که با هم زد وبندهایی دارند که اجازه نمی‌دهند گپ به بالا ها برسد و پیگیری شود."

برخورد جدی با متخلفین

این موضوع همچنان با نگرانی جدی واردکنندگان مواد سوختی به کشور رو به رو شده است.

نوید وفا، رئیس اتحادیه واردکننده‌های مواد نفتی در هرات، می‌گوید که واردات تیل‌های معافی نیروهای خارجی و فروش آنها در بازار داخلی افغانستان، توازن بازار را به هم می‌زند و توان رقابت از تاجران وارد کننده مواد سوختی را می‌گیرد.

وفا می گوید "سوء استفاده می‌شود و این تیل آورده می‌شود و در بازار فروخته می‌شود و وقتی که آنها محصول نکنند و از معافیت استفاده کنند، در بازار یک رقابت ناسالم با تجاری که سالم کار می‌کنند به وجود می‌آید و باعث فرار سرمایه‌ها و بی‌علاقگی تجار به کار می‌شود."

اما مقام‌های محلی هرات می‌گویند، برای بررسی این مسأله هیاتی حقیقت‌یاب را تشکیل داده اند و بعد از شناسایی افراد متخلف، با آنها برخورد قانونی خواهد شد.

محی‌الدین نوری، معاون والی هرات می‌گوید "در یک مورد انتقال که باید تیل‌ها اسکورت می‌شد و به مقصد می‌رسید مشخص گردیده که تخلف صورت گرفته و با تعیین هیأت جوانب دیگر آن که از لحاظ کیفیت و از لحاظ قرارداد است، نیز دنبال می‌شود و به این دلیل که چند تانکر آن تخلیه گردیده، بعد از بررسی همه جانبه مطمیناً با متخلفین آن برخورد قانونی صورت خواهد گرفت."

خواستیم تا در این مورد نظر مسوولان شرکت قراردادی وارد کننده مواد سوختی با نیروهای خارجی به هرات را نیز با خود داشته باشیم اما حاضر به مصاحبه نشدند.

در گذشته نیز تاجران مواد سوختی در ولایت هرات؛ به واردات مواد نفتی به نام نیروهای خارجی بدون پرداخت تعرفه گمرکی به این ولایت اعتراض کرده و خواهان تطبیق یکسان قوانین در بنادر افغانستان شده بودند.

XS
SM
MD
LG