لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات باشندگان هرات در پی ترور یک عالم دین


صدها باشندۀ هرات خواهان دستگیری و مجازات عاملان ترور یک عالم دینی در این ولایت شدند
صدها باشندۀ هرات خواهان دستگیری و مجازات عاملان ترور یک عالم دینی در این ولایت شدند

صدها باشندۀ هرات با برگزاری تظاهراتی خواهان دستگیری و مجازات عاملان ترور شیخ جعفر توکلی، عالم شیعه مذهب در این ولایت شدند.

این افراد با تجمع در مقابل دفتر کار والی هرات، با نکوهش قتل این عالم دینی، نیروهای امنیتی افغان را در تأمین امنیت شهروندان خصوصاً علمای دین ناتوان خواندند.

تظاهرکنندگان از رهبران حکومت وحدت ملی خواستند تا عاملان ناامنی و ترورهای اخیر خصوصاً عالمان دین را شناسایی و در انظار عموم مجازات کند.

در جمع معترضان شماری از نمایندگان مردم هرات در پارلمان و شورای ولایتی نیز حضور داشتند.

سکینه حسینی، یک تن از اعضای شورای ولایتی هرات گفت که حکومت افغانستان هیچگاه از حامیان واقعی خود حمایت نکرده است و همواره کسانی که مورد حمله مخالفان دولت قرار گرفته که به نحوی از حکومت وقت حمایت و پشتیبانی کرده اند.

خانم حسینی افزود که تداوم این روند باعث خواهد شد تا باور مردم خصوصاً عالمان دین به وعده‌های دولت‌مردان کمرنگ و بین دولت و ملت فاصله ایجاد شود.

صبح روز شنبه نیز، محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان، با نشر اعلامیه‌ای قتل شیخ جعفر توکلی، را محکوم کرده و گفته است هدف قراردادن علمای دینی و شخصیت‌های خدمتگذار، در هیچ دین و آئینی توجیه‌پذیر نیست و خلاف همۀ ارزش‎های اسلامی و انسانی می‎باشد.

رئیس جمهور غنی، همچنان به مسوولین امنیتی ولایت هرات هدایت داده است تا چگونگی وقوع این حملۀ تروریستی را بررسی و عاملان آنرا شناسایی کنند و به پنجۀ قانون بسپارند.

والی هرات، ترور متنفذین قومی و علمای دین را به گروه‌های دهشت‌افگنی نسبت داد که حلقات بیرونی را به همراه دارند.

محمد آصف رحیمی، والی هرات با حضور در جمع تظاهرکنندگان، قتل این عالم دین را محکوم کرد و گفت که بعد از صدور فتوای علمای دین در ارتباط به مجازنبودن جنگ در افغانستان، "دشمن تمرکز خود را برای هدف قراردادن عالمان دینی در این کشور بیشتر کرده است".

آقای رحیمی، همچنان گفت که بعد از این برای تأمین امنیت جان علمای دین در هرات، برنامه‌ای خاص را روی دست خواهند گرفت.

تظاهرات مردم هرات به دنبال آن واقع شد که شام روز جمعه افراد مسلح ناشناس شیخ جعفر توکلی، یک تن ازعلمای شیعه مذهب و صاحب امتیاز رادیوی محلی حکمت را هنگام بازگشت از مسجد به سوی خانه‌اش در ناحیه پنجم شهر هرات، مورد حمله مسلحانه قرار دادند و به قتل رساندند.

XS
SM
MD
LG