لینک های دسترسی

Breaking News

قرارداد ساخت سرک حلقوی هرات امضا شد


در حالی که بیشتر ولایات دوردست افغانستان به شدت با کمبود اتصال، مرکز ولایت به ولسوالی‌ها و ولایات هم‌جوار مواجه است.

امروز قرارداد بخش دوم سرک حلقوی هرات به طول ۲۵ کیلومتر و ارزش ۱۱ میلیون دالر با شرکت ایتالیایی «یونیک بلدرز» به امضا رسید.

بودجۀ ساخت این سرک که مرکز هرات را به شهرک بندری اسلام قلعه و ولایت کندهار وصل می‌کند، از سوی کشور ایتالیا پرداخت می‌شود.

محمود بلیغ وزیر فواید عامۀ افغانستان که قرارداد این سرک را با رئیس شرکت "یونیک بلدرز"امضا کرد، گفت، ساخت این سرک حلقوی تا ۱۸ ماه دیگر تکمیل می‌شود.

بلیغ می گوید "یک سرک حلقوی، سرک بایپاس است که نقش فوق‌العاده روی مسایل ترانزیتی ولایت هرات دارد. به لحاظ مسایل ترافیکی، به خاطر مسایل امنیتی نقش فوق العاده خواهد داشت. امیدوار هستم که با تکمیل این سرک بخشی از مشکلاتی که در شهر هرات داریم، رفع شود."

کار بخش نخست این سرک با طول ۲۰ کیلومتر و ارزش ده میلیون دالر سال گذشته آغاز شده بود که به گفتۀ مقامات حکومتی ۶۵ درصد کار آن تکمیل شده است.

در همین حال روبرتو کانتونی سفیر ایتالیا مقیم کابل، که نیز در مراسم امضای قرارداد ساخت سرک حلقوی هرات اشتراک داشت، گفت ساخت این سرکت برای رشد اقتصادی هرات مهم است.

سفیرایتالیا افزود، بدون ساخت زیربنا، رشد اقتصادی کشورها ناممکن است.

کانتونی گفت "تعهد ایتالیا اینست که در بخش ساخت زیربنا به افغانستان کمک نمایید. ما در آینده نیز در تقویت زیربناها، در کنار افغانستان هستیم."

از سوی دیگر عبدالله عبداله رئیس اجراییۀ افغانستان گفت، هرات شهر ترانزیتی است و ساخت سرک حلقوی زمینۀ رشد اقتصادی این ولایت را فراهم می‌سازد.

آقای عبدالله گفت "با درنظرداشت موقعیت افغانستان، اینها می‌‎تواند باعث تحول از لحاظ مناسبات و همکاری‌های اقتصادی منطقوی نیز شود. امیدواریم که سلسله همکاری‌های این کشور و همکاران بین‌المللی ما، در برنامۀ خودکفایی افغانستان، کشور را قادر به این بسازد که از توان ها و ظرفیت های که چه از لحاظ منابع طبیعی، چه از لحاظ موقعیت تجارت، ترانسپورت و ترانزیت در اختیار دارد از هرلحاظ روز به روز طرف خودکفایی و رفاه برود."

از سوی دیگر مقام های حکومت افغانستان می‌گویند قرار است کار قطعۀ سوم خط آهن خواف ایران و هرات افغانستان تا سه ماه دیگر تکمیل شود و قطعۀ چهارم این خط آهن را ایتالیا تمویل مالی خواهد کرد.

با تکمیل شدن این خط آهن، افغانستان مستقیماً با خط آهن ایران و از آنجا به اروپا وصل می‌شود که به گفتۀ آگاهان اقتصادی، برای تجارت افغانستان از اهمیت خاص برخوردار است.

XS
SM
MD
LG