لینک های دسترسی

Breaking News

افراد مسلح غیرمسوول نظم شهر هرات را بر هم زده اند


عکس آرشیف
عکس آرشیف

شماری از باشنده گان ولایت هرات از حکومت افغانستان می خواهند تا با جمع آوری سلاح از نزد افراد مسلح غیر مسوول به حاکمیت خودسرانه این افراد در این ولایت غربی پایان دهند.

آنها می گویند نيروهای امنیتی و مقام های محلی این ولایت توانایی مقابله با افراد مسلح غير مسوول را ندارند و اين باعث شده تا مردم برای ادامه زنده گی هراسان باشند.

در جریان دو هفته اخیر ولایت هرات شاهد حضور گسترده افراد مسلح غیر مسوول و قدرت نمایی شان در شهر و ولسوالی های این ولایت بوده است.

شب گذشته نیز شمار زیادی از این افراد به بهانه تجلیل از بيست و نهم حمل سالروز پيروزی مجاهدين در هرات با سلاحهای دست داشته شان به خيابانهای هرات آمده و تا نيمه های شب با فير مرمی های مختلف و شاديانه فضای شهر و ولسوالی های این ولایت را نا آرام ساختند.

شدت این فیرها به حدی بود که پنج تن از باشنده گان ولایت هرات را روانه شفاخانه کرد و صدها شهروند دیگر را تا صبح بیدار نگاه داشت.

نظر شهروندان هرات

صدرالدین یک تن از باشنده گان هرات می گوید فیرهای هوایی دیشب که بود بسیار ما را نگران کرد چون در نخست من فکر کردم که جنگ شروع شده چون به چشم خودم شدت فیرهای هوایی را می دیدم.

یکی دیگر از باشنده گان هرات می گوید تعداد زیادی از مردم ابتدا فکر کردند که طالب و داعش آمده و جنگ شروع شده و افرادی که این کار را کردند با گروه های هراس افگن هیچ تفاوتی نداشتند.

فعالان مدنی هرات نیز با ابراز نگرانی از افزایش حضور افراد مسلح غیر مسوول در این ولایت حکومت افغانستان را به ناتوانی در قسمت جمع آوری سلاح از نزد افراد غیر مسوول در جریان یک دهه اخیر متهم می کنند.

حکمت الله همت، فعال مدنی می گوید "حکومت در جمع آوری اسلحه و سلاح های غیر قانونی از سوی افرادی که همیشه به آنها مسلح و غیر مسوول می گویند ناکام بوده چرا که ما دیدیم که از هر گوشه و کناری در هرات فیر شد و این افراد با سوء استفاده از وضعیت فضای ناآرامی را برای مردم رقم زدند."

جشن بدون استفاده سلاح

محمد رفیق شهیر، آگاه امور سیاسی در هرات نیز می گوید استفاده از سلاح در جشن های محلی و ملی هیچ جایگاه حقوقی و قانونی ندارد.

آقای شهیر همچنان تاکید می ورزد افرادی که بصورت گسترده سلاح در دست دارند از سوی مقام های حکومتی حمایت می شوند.

آقای شهیر گفت "یکی از مشکلات جدی نظام پخش سلاح در نزد تعداد زیادی از مردم بصورت غیر قانونی است و اگر این سلاح ها کنترول نشود هر کسی در هر زمانی می تواند امنیت شهرها را خراب کند و مشکلات جدی به بار بیاورد و یا اکثر کسانی که پستی در کابل دارند باز ده ها میل سلاح بدست خانواده شان در ولایات است و یا کسی از حکومت برطرف شده اما هنوز در دروازه خانه اش پسته داری و سلاح در خانه اش است و ما می خواهیم که این سلاح ها پیش نیروهای مسوول امنیتی باشد."

مسوولین امنیتی ولایت هرات اما از برخورد جدی با افراد مسلح غیر مسوول سخن میزنند. عبدالاحد ولی زاده، سخنگوی قوماندانی امنیه هرات همچنان از بازداشت سه نفر به شمول دو سرباز پولیس به اتهام تیراندازی و برهم زدن امنیت در این ولایت خبر میدهد.

آقای ولی زاده می گوید "ما چند نفر را بازداشت کردیم و بعضی جاها را هم شناسایی کردیم که از ان مناطق فیر صورت میگرفت؛ امروز هم یک هیات از جانب قوماندان امنیه از بخش های کشفی و استخباراتی برای شناسایی بیشتر افراد مسلح غیر مسوول توظیف شده اند تا این مساله را بصورت جدی پیگیری کنند و بفهمیم که چه کسانی دست به این کار زدند."

با این همه مسوولان کمیسیون برگزاری جشن مجاهدین در هرات این موضوع که تیر اندازی های شب گذشته از سوی افراد وابسته به آنها صورت گرفته را رد می کنند.

هفته گذشته نیز در جریان تظاهرات هواداران رئیس شورای ولایتی هرات ده ها فرد مسلح غیر مسوول با لباس های شخصی در سطح این شهر گشت و گذار می کردند که مقام های محلی هرات نسبت به آن واکنشی نشان ندادند.

XS
SM
MD
LG