لینک های دسترسی

Breaking News

رستورانت گلهای نارنجی


رستورانت گلهای نارنجی به همت سه دختر جوان که در رشتههای حقوق، تکنولوژی طبی و شرعیات در حال تحصیل اند، در نزدیکی پوهنتون هرات ایجاد شده است.

هر چند محوطه این رستورانت زیاد بزرگ نیست، اما این دختران مبتکر، از اهداف بزرگی که در سر دارند، سخن میزنند.

پرسیلا نظری، یکی از مالکین گل های نارنجی میگوید، این رستورانت میتواند برای محصلانی که از خارج ولایت هرات استند، زمینه دسترسی به غذاهای خانگی با قیمت مناسب را فراهم نموده و همچنان آنان را در قسمت هزینههای تحصیلی شان کمک کند.

رستورانت گلهای نارنجی با هزینه شخصی این دختران دانشجو که بالغ بر یکصد هزار افغانی است، یک ماه قبل ایجاد شده است.

زهرا حیدری، یکی دیگر از شرکای این رستورانت میگوید، با اینکه آنها این مکان را برای ایجاد سهولت بیشتر برای محصلین دختر و ایجاد یک محیط کاملا مصؤون برای زنان، در هرات ایجاد کرده اند، اما هنوز مشتریان زیاد ندارند.

زهرا میگوید، ترس آن را دارند که در نیمه راه، دروازه این رستورانت به خاطر بیمهری نهادهای مربوط و عدم حمایت زنان بسته شود.

اما مسؤولین ریاست امور زنان در ولایت هرات، از حمایت همه جانبه زنان شاغل در عرصه های مختلف در این ولایت سخن میزنند. محبوبه جمشیدی رئیس این اداره میگوید، آنان در تلاش اند تا با تطبیق یک طرح جامع تجارتی برای زنان، در جریان سال روان شمسی به حضور بیشتر این قشر در فعالیتهای اجتماعی پر وبال دهند.

همزمان فعالان مدنی در هرات میگویند تا زمانی که فعالیت های زنان از انحصار به نام یک قشر در جامعه بیرون نشود و زمینه حضور مردان برای خرید غذا در این رستورانتها باز نشود، نمیتوان به رشد اینگونه تجارتهای زنانه امیدوار بود.

در رستورانت گلهای نارنجی مخصوص بانوان در هرات، ۴ زن به عنوان اداره کننده ، آشپز و گارسون مصروف کار استند. شماری از غذاهای خانگی چون کباب دیگی، مرغ پلو و چندین نوع سالاد در کنار ساندویچ های سرد و گرم در فهرست غذایی این رستورانت شامل است.

مسؤولان این رستورانت می گویند با وجود مشکلات زیاد، در تلاش اند تا کار و بار خود را گسترش داده و زمینه کار برای شماری دیگر از زنان و دختران را در این رستورانت مساعد کنند.

XS
SM
MD
LG