لینک های دسترسی

Breaking News

دختران هراتی حال مهارت کود نویسی کمپیوتر را دارند


دختران هراتی مصروف آموزش کود نویسی کمپیوتر
دختران هراتی مصروف آموزش کود نویسی کمپیوتر

شماری از دختران جوان هراتی با حضور در اولین مرکز آی تی زنان در حوزه غرب افغانستان، تلاش می‌کنند تا کود نویسی کامپیوتر را آموخته و زندگی خود را متحول سازند.

این دختران با ساختن اپلیکیشن های موبایل و کامپیوتر می‌خواهند توانایی زنان افغان را تبارز دهند.

آموزش کود نوسی شغلی است که توانسته شماری از دختران افغان را برای تغییری مثبت در ولایت هرات زیر یک سقف گرد هم بیاورد، وظیفۀ که سالیان متمادی در جامعه افغانی همواره در تسلط مردان بود.

ذکیه احمدی، یکی از محصلان سال چهارم پوهنخی کامپیوتر ساینس هرات، می‌گوید در این مکتب آی تی، کار با برنامه‌ های کمپیوتری جدیدی را فرا گرفته که حتی در سیستم تدریسی پوهنتون وجود ندارد.

ذکیه در مدت نه ماه گذشته توانسته اپلیکیشن سه بازی (Box of Coins، Dragon treasury، Bird Hunting) (بوکس اوف کوین ،دراگون ترشری و بیرت هنگتین) را برای موبایل و کامپیوتر دیزاین کند که قابلیت جهانی دارد.

ذکیه در مورد مهارت های کود نویسی خود می گوید: "گیم هایی را که تولید می‌کنیم خاص برای افغانستان نیست؛ بلکه توسط یکی از اسپانسرهای ما مثلا گوگل در پلی استور گذاشته می‌شود و هر فردی در هر سنی می‌تواند از آن استفاده کند."

او می گوید با استفاده از برنامه "یونیتی و زبان سی شارت" این بازی‌ها را ساخته است. به گفتۀ او چنین مسایل در پوهنتون تدریس نمیشود.

نرگس حسنی و غزال نورزایی دیگر دختران کود نویس در هرات اند که در بخش دیزاین وب سایت و ساخت اپلیکیشن‌های موبایل دستاوردهایی قابل ملاحظه ای دارند.

آنها می‌گویند در تلاش اند تا با ساخت نرم افزارهای متفاوت، چهره ای نو از افغانستان و جوانانش به جهانیان نشان داده و بگویند که این کشور تنها مکانی برای جنگ و دهشت نیست--سر زمین نو آوری نیز است.

خانم حسنی می گوید: "ما از طریق این موسسه میتوانیم بازی ها را بسازیم و خود را به دنیا نشان دهیم که آنها هم بفهمند که افغانستان هم چنین توانایی هایی دارد و فقط باید استعداد ها کشف شود."

خانم نورزایی نظر مشابه دارد: "ما از این طریق میتوانیم به تمام جهان ثابت کنیم که افغانستان تنها تصویری که در اخبار میبینند نیست و خیلی بالاتر است.، ما در اینجا کود مینویسیم و با اپلیکیشن هایی که میسازیم این را ثابت میسازیم که ما هم میتوانیم خود را به سطح جهان برسانیم در صورتی که برای ما هم همان امکانات داده شود."

در گذشته، مردان در افغانستان بیشتر مصروف کود نویسی کمپیوتر بودند
در گذشته، مردان در افغانستان بیشتر مصروف کود نویسی کمپیوتر بودند

حسیب رسا مسؤول مرکز CTI یا انگیزه برای کودنویسی در هرات نیز می‌گوید آنها به هدف تشویق دختران برای روی آوردن به رشته‌های تکنالوژی و کار در جامعه به عنوان آی تی این مرکز را به صورت رایگان ایجاد کرده اند.

آقای رسا می‌گوید این مرکز آموزشی در سه بخش وب دیزاینر، گیم دیویلوپمنت و موبایل اپلیکیشن به دختران در حال تحصیل در مکاتب و پوهنخی کمیپوتر ساینس هرات آموزش می‌دهد.

آقای رسا می گوید :"رشته کامپیوتر ساینس نه تنها در افغانستان، بلکه در تمام دنیا حتی ایالات متحده رشته ای جدید است و خانم ها یک نوع هراسی دارند که به این رشته قدم بگذارند و هدف ارگان غیر انتفاعی ما کمک به دختر خانم هایی است که از دانشکده کامپیوتر ساینس فارغ میشوند."

آقای رسا همچنین می گوید، هدف این مرکز آموزشی، شامل ارتقاء ظرفیت، تشویق، پشتیبانی و حتی همکاری مالی است تا خانم ها بتوانند به رشته خود ادامه دهند و در نهایت به به این باور برسند که خانم ها هم میتوانند مانند آقایان برنامه نویسی کنند و در بازار کار کنند."

مرکز آموزشی انگیزه برای کود نویسی یا (Code to Inspire) از سوی یک دختر افغان به نام فرشته فروغ که در رشته ساینس و تکنالوژی تحصیل کرده و هم اکنون در نیویورک زندگی می‌کند در اواخر سال ۲۰۱۵ میلادی در هرات تاسیس شد.

این مرکز در اولین گام موفق به کسب یک جایزه ۲۵هزار دالری از شرکت گوگل در قسمت ساخت برنامه‌ های کمپیوتری شده است.

XS
SM
MD
LG