لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت افغانستان و حزب اسلامی به توافق صلح نزدیک شده اند


حدود سه‌وونیم ماه پیش گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی اغاز شده بود.
حدود سه‌وونیم ماه پیش گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی اغاز شده بود.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که حکومت و هیأت مذاکره‌کنندۀ حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در گفتگوهای صلح به پیشرفت‌های دست یافته اند.

شاه‌حسین مرتضوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به صدای امریکا گفت توقع می‌رود که تا پایان امروز بیشتر پیشرفت‌ صورت بگیرد.

آقای مرتضوی گفت "ما به توافقات خوبی رسیده ایم و انتظار می‌رود که تا پایان امروز در این راستا پیشرفت‌های بیشتر نیز صورت بگیرد".

آقای مرتضوی مشخص نساخت که این توافقات در کدام بخش‌ها صورت گرفته و روی چه مواردی است؟

اما بیرون ساختن حزب اسلامی گلبدین حکمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل و ایالات متحدۀ امریکا، رهایی تمام زندانیان این حزب، عودت هواداران این حزب از پاکستان و اسکان آنها در افغانستان و برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه از موارد اساسی توافقنامه صلح حکومت با حزب اسلامی حکمتیار، گفته شده است.

تا کنون حزب اسلامی حکمتیار به صورت رسمی در مورد توافقات نهایی چیزی نگفته است؛ اما حبیب‌الرحمان حکمتیار پسر گلبدین حکمتیار، روز گذشته در صفحۀ فیس‌بوک خود نوشت که امروز موافقتنامه صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی امضا می‌شود.

حبیب‌الرحمان حکمتیار گفته است "به تمام مردم، مسلمانان مؤمن به خصوص اعضای حزب اسلامی از صمیم قلب صلح را مبارکی می‌گویم، به این امید که جنگ در کشور ما به طور دایم ختم، امنیت تأمین شود و مداخلۀ خارجیان ختم گردد. من دفعۀ پیش گفته بود که اگر خواست الله تعالی بود، عید آیندۀ ما دو عید خواهد شد، همان عید، عید آینده است".

پسر گلبدین حکمتیار در نوشتۀ خود افزوده است، پس از بحث‌های زیاد، سرانجام روی تمام مواد موافقتنامه صلح از سوی دو طرف توافق صورت گرفت و دو طرف تصمیم گرفتند که فردا آن را به صورت رسمی اعلان کنند.

از سوی دیگر، اسماعیل قاسم‌یار مسؤول روابط خارجی شورای عالی صلح به صدای امریکا تأیید کرد که بر اساس معلومات این شورا، گلبدین حکمتیار با متن نهایی موافقتنامه، مخالفت نشان نداده است.

اما آقای قاسم‌یار در مورد این که چه زمانی این موافقتنامه امضا و به صورت رسمی این توافق اعلام می‌گردد، اظهار بی‌خبری کرد.

در حدود سه‌وونیم ماه پیش، اولین مرحلۀ گفتگوهای صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی، با موافقتنامه ۲۵ ماده‌یی پایان یافت و این سند از سوی شورای عالی صلح به حکومت افغانستان و حزب اسلامی برای آخرین ملاحظات دو طرف سپرده شد.

قرار بود این موافقتنامه پس از دو هفته غور و بررسی از سوی دو طرف به امضا برسد، اما این گونه نشد و هیأت حزب اسلامی بدون نظریات نهایی کابل را ترک کرد.

دوباره هیأت حزب اسلامی گلبدین حکمتیار در هفدهم ماه اسد به کابل آمد و از آن زمان تا کنون، چانه‌زنی روی نهایی‌شدن موافقتنامه صلح ادامه دارد.

XS
SM
MD
LG