لینک های دسترسی

Breaking News

شورای عالی صلح: موافقنامۀ صلح با حزب اسلامی فردا امضا می‌شود


پس از سه ماه گفتگوها قرار است موافقنتامۀ صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی فردا امضا گردد.
پس از سه ماه گفتگوها قرار است موافقنتامۀ صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی فردا امضا گردد.

مقامات در شورای عالی صلح می‌گویند، اگر کدام واقعۀ جدیِ اتفاق نیافتد، فردا موافقنامۀ صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی حکمتیار امضا خواهد شد.

پس از سه ماه گفتگوها، گاهی با کشیدگی‌ و گاهی‌ هم فشرده، سرانجام موافقنتامۀ صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، به امضا شدنش نزدیک می‌گردد.

عبدالولی نعیمی رئیس دفتر سیداحمد گیلانی رئیس شورای عالی صلح افغانستان به صدای امریکا گفت، پس از چاشت امروز مشخص خواهد شد که فردا موافقنتامۀ صلح در کجا و چه ساعتی میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار امضا می‌گردد؟

آقای نعیمی تأکید کرد "اگر واقعه‌ای جدیِ رخ ندهد که زمان امضای این موافقتنامه را متأثر سازد، به امضا می‌رسد".

هرچند شورای عالی صلح از افراد امضاکنندۀ این موافقتنامه نامی نبرده است، اما بر اساس اسامی که در پایان متن موافقتنامۀ نهایی که در دسترس صدای امریکا، قرار گرفته است، برای انجنیر محمدامین کریم رئیس هیأت حزب اسلامی، مولوی عطاالرحمان سلیم رئیس هیأت شورای عالی صلح و محمدحنیف اتمر به نمایندگی از شورای امنیت ملی افغانستان، محل امضا گذاشته شده است.

سپس اسامی سید احمدگیلانی، گلبدین حکمتیار و محمداشرف غنی گنجانده شده است که بعداً میان این افراد بلندپایه موافقتنامه به صورت نهایی امضا و مرعی الاجرا می‌گردد.

از سوی دیگر شورای عالی صلح، در پیامی که به مناسب روز جهانی صلح (۲۱ سپتامبر) منتشر کرده، گفته است، تفاهمنامۀ صلح حکومت افغانستان و حزب اسلامی، پس از امضای محمداشرف غنی رئیس جمهور و گلبدین حکمتیار نافذ خواهد شد.

جزئیات موافقۀ صلح

متن موافقتنامۀ نهایی صلح میان حکومت افغانستان و حزب اسلامی گلبدین حکمتیار، دارای سه فصل و ۲۵ ماده است. در فصل اول آن، اصول اساسی، در فصل دوم تعهدات جانبین و در فصل سوم موارد متفرقه جا داده شده است.

موافقتنامۀ کنونی با نسخه قبلی آن تفاوت‌های زیادی ندارد. صرف تغییراتی که در آن دیده می‌شود، از لحاظ کاربرد کلمات و برخی مسایل دیگر است.

در ماده ششم به جای رهبر حزب اسلامی، امیر گنجانده شده، ماده چهارم در مورد خروج نیروهای خارجی از افغانستان در نسخۀ قبلی دو طرف حمایت کرده بودند، اما در نسخۀ نهایی، گفته شده است ".... دو طرف دیدگاه‌های خاص خود را دارند، ....حزب اسلامی خواهان تقسیم اوقات معقول برای خروج قوای خارجی از کشور می‌باشد".

در مادۀ دهم، در نسخۀ اولی در رابطه به دو یا سه محلی که گلبدین حکمتیار برای اقامت‌اش در افغانستان بر می‌گزیند، گفته شده بود که دولت افغانستان "تدابیر لازم امنیتی و هزینه معین و معقول را برای وی فراهم می‌سازد". اما در نسخۀ کنونی این موارد به دوش دولت گذاشته شده است.

هر چند در نسخه نهایی موافقتنامه محل بودوباش گلبدین حکمتیارمشخص نشده است؛ اما به گفتۀ منابع آگاه، قرار است که حکمتیار در شهر جلال‌آباد ولایت ننگرهار اقامت بگزیند.

در ماده یازدهم، رهایی زندانیان حزب اسلامی از "سه ماه" به "دو ماه" تغییر کرده است که پس از امضای موافقتنامه باید بر اساس لستی که دو طرف توافق کرده اند، آن زندانیان آزاد شوند.

در ماده پانزدهم، قبلاً از ترفیع مأمورین و افسران حزب اسلامی که قبلاً در دولت کار کرده اند، چیزی گفته نشده بود، اما در نسخۀ نهایی دولت متعهد شده است که آن شمار افسران و مأمورین را ترفیع بدهد.

این در حالی است که امروز بیست‌ویکم سپتمبر مصادف با روز جهانی صلح می‌باشد. از این روز برخی کشورها و مؤسسات بین‌المللی طی در مراسم خاصی تجلیل می‌کند.

XS
SM
MD
LG