لینک های دسترسی

Breaking News

حکمتیار: یک گروه مخالفان مسلح صلح می‌خواهند و گروه دیگر جنگ


گلبدین حکمتیار، امروز در منزلش با نمایندگان رسانه های خارجی در افغانستان دیدار کرد.
گلبدین حکمتیار، امروز در منزلش با نمایندگان رسانه های خارجی در افغانستان دیدار کرد.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی، مخالفان مسلح دولت افغانستان را به دو گروه تقسیم بندی می‌کند. از نظر وی، گروه نخست به جنگ مجبور شده اند و اگر زمینه در افغانستان برای آنان، مهیا شود به روند صلح، می‌پیوندند؛ اما به گفته آقای حکمتیار، گروه دوم به ادامه جنگ تأکید می‌کنند.

رهبر حزب اسلامی، افزود که گروه دوم در اختیار استخبارات خارجی است و تا زمانی که منابع تمویل آنان قطع نشود، به جنگ ادامه می‌دهند.

آقای حکمتیار، پیش از چاشت روز شنبه در دیدار با نمایندگان رسانه‌های خارجی، در منزلش در کابل، گفت وی برای ترغیب گروه نخست به روند صلح، تلاش می‌کند.

آقای حکمتیار افزود "گمان می‌کنم که اگر از جانب دولت، شرایط ضروری و مناسب برابر شود، شاید بسیاری از مخالفان دولت به روند صلح بپیوندند. یک گروه چنین است که قانع کردن آنان بسیار مشکل است. آنان در خدمت بیگانگان اند. آنان دوام جنگ را می‌خواهند تا زمانی که اکمال آنان از سوی منابع خارجی خشک شود".

تطبیق موافقتنامۀ صلح دولت و حزب اسلامی

آقای حکمتیار، گفت برخی عوامل داخلی و خارجی نمی‎خواهند موافقتنامۀ صلح دولت با حزب اسلامی به گونۀ کامل تطبیق شود و جلو تطبیق مواد این موافقتنامه را می‌گیرند.

رهبر حزب اسلامی، بدون اینکه از این عوامل نام ببرد، گفت همین عوامل مانع آزاد شدن زندانیان حزب اسلامی از زندان نیز می‌شوند.

او گفت، هرچند ۵۰ تن از اعضای زندانی این حزب از حبس آزاد شده؛ اما به گفته وی، حدود ۱۵۰ تن از اعضای این حزب دستگیر و زندانی شده اند.

او در پاسخ به پرسش یک خبرنگار مبنی بر آزاد نشدن تمام زندانیان این حزب، گفت "این سوال نزد من نیز است. تنها ۵۰ عضو زندانی ما رها شده اند. بعضی عوامل داخلی و خارجی این گونه است که نمی‌خواهند معاهده میان حزب اسلامی و دولت به گونۀ کامل عملی شود".

اما احمد فرزان، سخنگوی کمیسیون اجرایی موافقتنامۀ صلح دولت افغانستان با حزب اسلامی، در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا، گفت هیچ مانعی سد راه تطبیق این موافقتنامه وجود ندارد.

آقای فرزان، در مورد بازداشت اعضای حزب اسلامی، اظهار بی اطلاعی کرد و گفت آنان فهرست ۴۸۸ نفری را از حزب اسلامی دریافت کرده بودند.

او افزود" یک فهرست در حدود ۱۵۰ نفری کمیتۀ خاص رویش کار کرده و از فلیتر نهادهای عدلی و قضایی گذشته و امنیت ملی افغانستان روی آن کار می‌کند و بعد از فیلتر به خدمت جلآلمتاب رئیس جمهور فرستاده خواهد شد".

برگزاری مجمع تفاهم از سوی حزب اسلامی

گلبدین حکمتیار، در مورد برگزاری مجمع تفاهم احزاب و جریانات مطرح سیاسی، از سوی این حزب گفت، برخی حلقات مانع برگزاری این مجمع می‌شوند.

به گفته آقای حکمتیار، تمامی احزاب و گروه‌های سیاسی به شمول اعضای ائتلاف موسوم به "شورای عالی ائتلاف برای نجات افغانستان" به این مجمع دعوت شده اند.

آقای حکمتیار افزود که حزب جمعیت اسلامی افغانستان، حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان و جنبش ملی افغانستان دعوت آنان را جهت اشتراک در این مجمع هم قبل از تشکیل ائتلاف و هم بعد از تشکیل ائتلاف پذیرفته اند.

او در مورد تاریخ برگزاری مجمع تفاهم، گفت یک هیأت تعیین شده و پس از دریافت پاسخ‌های نهایی از تمام دعوت شدگان به این مجمع، تاریخ برگزاری آن، تعیین خواهد شد.

آقای حکمتیار، هم‌چنان گفت با اکثر سفیران کشورهای خارجی مقیم افغانستان به شمول سفیر روسیه دیدار کرده است؛ اما هنوز با سفیر ایالات متحده امریکا دیدار نکرده و اگر او خواستار دیدار با وی باشند، حکمتیار با او خواهد دید.

آقای حکمتیار، اعزام سربازان بیشتر را در افغانستان مسبب افزایش جنگ دانسته و گفت باید روش جنگ تغییر کند.

XS
SM
MD
LG