لینک های دسترسی

Breaking News

شورای صلح از شروط جدید حکمتیار بی‌خبری کرده است


از حدود سه ماه به این طرف، گفتگوهای هیأت حزب اسلامی و شورای عالی صلح برای رسیدن به توافق صلح ادامه دارد.
از حدود سه ماه به این طرف، گفتگوهای هیأت حزب اسلامی و شورای عالی صلح برای رسیدن به توافق صلح ادامه دارد.

خبرگزاری امریکایی اسوشیتدپرس روز گذشته با نشر گزارشی از اسلام‌آباد، گفت که گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی برای امضای توافقنامۀ صلح با حکومت افغانستان، شرط‌های جدید را مطرح کرده است.

در این شرط‌ها از حکومت افغانستان خواسته شده است که تمام قراردادهای امنیتی را با ایالات متحدۀ امریکا لغو کند. هم‌چنان حزب اسلامی خواسته است که تقویم خروج نیروهای خارجی از افغانستان را حکومت محمداشرف غنی نه؛ بلکه "یک حکومت جدید امضا کند".

یک مذاکره‌کنندۀ حزب اسلامی به شرط نبردن نامش به خبرگزاری اسوشتیدپرس گفته است که این شروط از طریق نامه‌ای به رئیس جمهور غنی فرستاده شده است.

مولوی عطاالرحمان سلیم معاون شورای عالی صلح و رهبر هیأت مذاکرات این شورا با حزب اسلامی حکمتیار، در صحبت با صدای امریکا گفت که در مورد شروط تازۀ حزب اسلامی برای امضای توافقنامۀ صلح اطلاعی ندارد؛ اما افزود که هیأت حزب اسلامی پس از سپردن نامۀ گلبدین حکمتیار به رئیس جمهور غنی، کابل را ترک کرده اند.

مولوی سلیم گفت "قسمی که قبلاً گفتم من از شروط جدید خبر نیستم، فقط همین قدر که هیأت حزب اسلامی آمده بود و قرار بود که در مورد ادامۀ این روند با ما صحبت کنند؛ اما آنها آمدند و گفتند که ما پیام آقای حکمتیار را برای رئیس صاحب جمهور با خود داریم، پیام هم پیغام نوشتاری بود، از سوی شورای عالی صلح برای آنان امکانات فراهم شد تا پیغام شان را به رئیس جمهور برسانند".

او در مورد محتویات این پیام کتبی گلبدین حکمتیار به رئیس جمهور افغانستان نیز اظهار بی‌خبری کرد و گفت که هنوز با آنان این مسأله شریک ساخته نشده است.

پیش از این شورای عالی صلح و هیأت مذاکره‌کنندۀ حزب اسلامی روی مسودۀ گفتگوهای صلح توافق کامل داشتند. انجنیر محمدخان معاون اول ریاست ‌اجرائیۀ افغانستان به تاریخ 29 ثور پس از این که این توافقات نهایی شد؛ در نشست خبری، هرگونه امتیاز طلبی حزب اسلامی را رد کرد.

انجنیر محمدخان پیش از این، رئیس امنیت حزب اسلامی حکمتیار بود که به نام اطلاعات حزب یاد می‌گردید.

هرچند توافق‌ها روی مسوده کامل بوده است؛ اما به ظن معاون شورای عالی صلح، ممکن بعضی از بخش‌های آنان به وضاحت نیاز داشته است؛ اما هیأت مذاکره‌کننده پیش از پیش با آنان هیچ‌گونه شرطی را در این مسوده مطرح نکرده بودند.

شورای عالی صلح افغانستان امیدوار بود که هیأت حزب اسلامی، روی پیشرفت‌های روند مذاکرات موافقتنامۀ صلح با این شورا گفتگو کند؛ اما به گفتۀ مولوی سلیم، این هیأت خواستار برخی توضیحات در مسوده شده است.

او گفت "موضع ما این بود که این آخرین نسخه متن است و جایی برای تغییر نیست".

شورای عالی صلح هنوز منتظر جواب حزب اسلامی است و معاون شورای عالی صلح می‌گوید که پیش از این که موضع حزب اسلامی را ندانند؛ در مورد شروط مطرح‌شده تبصره نمی‌کنند.

از حدود سه ماه به این طرف، گفتگوهای هیأت حزب اسلامی و شورای عالی صلح برای رسیدن به توافق نهایی ادامه داشت؛ در پایان این نشست، روی مسوده‌ای در سه فصل و بیست‌وپنج ماده موافقه شد و انتظار می‌رفت که رهبر حزب اسلامی از جنگ دست بردارد و هرچه زودتر به کابل بیاید.

هنوز روشن نیست که آیا حزب اسلامی واقعاً برای رسیدن به توافق نهایی با حکومت، شروطی را به رئیس جمهور مطرح کرده است؛ یا خیر؟

ریاست جمهوری افغانستان از اظهار نظر در این مورد خودداری می‌کند و می‌گوید باید از شورای عالی صلح در این باره معلومات گرفته شود.

XS
SM
MD
LG