لینک های دسترسی

Breaking News

سرابی: سکوت طالبان به پیشنهاد صلح حکومت 'نگران کننده' نیست


طالبان تا اکنون به پیشنهاد صلح حکومت افغانستان پاسخ نداده اند.
طالبان تا اکنون به پیشنهاد صلح حکومت افغانستان پاسخ نداده اند.

شورای عالی صلح افغانستان، تأخیر در واکنش طالبان را به این پیشنهادات، نگران کننده نمی‌داند و میگوید که پیشنهاد صلح برای طالبان، بهترین فرصت برای پیوستن به پروسه صلح است.

حبیبه سرابی، معاون شورای عالی صلح، به صدای امریکا گفت که اگر طالبان علاقمندی به صلح ندارد، به آنان ارتباط می گیرد. اما به گفتۀ خانم سرابی " نباید پیش از وقت نگران باشیم."

حکومت افغانستان دو روز قبل یک بستۀ پیشنهادی را برای آغاز گفتگوهای صلح با طالبان، اعلام کرد، اما هنوز گروه طالبان به این پیشنهادات حکومت افغانستان مستقیماْ پاسخ نداده است.

محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان روز چهارشنبه (۹حوت) در کنفرانس دوم پروسۀ کابل، امتیازاتی را برای آغاز مذاکرات صلح با طالبان به این گروه پیشنهاد کرد؛ اما طالبان تا اکنون به این پیشنهاد حکومت افغانستان پاسخ نداده اند.

شورای عالی صلح افغانستان، تأخیر در واکنش طالبان را به این پیشنهادات، نگران کننده نمی‌داند.

حبیبه سرابی، معاون شورای عالی صلح افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که این مسأله نگران کننده نیست و باید منتظر ماند.

خانم سرابی افزود که از طرح صلح حکومت افغانستان، جامعه جهانی حمایت کرده و این برای طالبان "بهترین فرصت" است که با این پیشنهاد به جنگ نقطۀ پایان گذاشته شود.

بانو سرابی گفت"اگر طالبان تمایلی به صلح نداشته باشند، کار خودشان است بخاطر اینکه برای شان پیشنهاد شده، مردم افغانستان صلح می‌خواهند، اینها در صورتی که در مقابل مردم افغانستان قرار می‌گیرند، نمی‌خواهند صلح کنند، آن (موضع) خودشان است؛ اما ما در هر مسأله بسیار ناامید هم نباشیم، هنوز بسیار زود است که بگویم این مسأله قابل نگرانی است".

هرچند برخی از تحلیلگران سیاسی باور دارند که در طرح جدید حکومت افغانستان برای صلح، مسایلی مدنظر گرفته شده است که برای طالبان اهمیت دارد و در گذشته به آن توجه نشده بود.

اما وحید مژده، مقام پیشین طالبان و تحلیلگر امور سیاسی به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که در این پیشنهاد حکومت افغانستان به "زمان بندی خروج" نیروهای خارجی از این کشور، اشاره نشده است.

آقای مژده افزود که خواست عمدۀ طالبان برای پیوستن به پروسۀ صلح، تعیین زمان مشخص برای خروج نیروهای خارجی است.

به گفته آقای مژده، ذکر نشدن این مسأله در طرح حکومت افغانستان برای صلح، احتمالأ دلیل پاسخ ندادن طالبان به این بسته پیشنهادی است.

آقای مژده گفت که طالبان با نشر مقاله‌ای در صفحۀ رسمی انترنتی شان، گفته اند که رئیس جمهورغنی در طرح صلح برای این گروه، به خواست اصلی آنان که تعیین زمان مشخص برای خروج نیروهای خارجی است، نپرداخته است.

آقای مژده افزود"من فکر می‌کنم که بهتر بود همین مسأله در بیانیه‌ای رئیس جمهور می‌آمد که موضوع خروج نیروهای خارجی از افغانستان از موضوعاتی است که در زمان صحبت با طالبان، وقتی که مذاکرات صلح آغاز می‌شود، در آنجا مطرح شود".

او گفت که برای طالبان تاریخ مشخص خروج نیروهای خارجی از افغانستان "بسیار اهمیت" دارد.

در همین حال، ریاست جمهوری افغانستان گفت که پیشنهاد صلح حکومت برای طالبان، بدون قید و شرط است و زمانی که مذاکرات صلح آغاز شد به شمول حضور نیروهای خارجی در افغانستان روی تمام مسایل مفصل صحبت خواهد شد.

دواخان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، زمانی که طالبان جنگ را توقف دهند برای حضور نیروهای خارجی در افغانستان "دلیلی باقی نمی‌ماند".

آقای مینه پال افزود "خارجی‌ها اینجا برای چی آمده اند، چون اینجا جنگ است، دلیل آنان اینست که دشمنان آنان اینجاست، زمانی که طالبان جنگ را توقف دهند، دلیل برای باقی ماندن هیچ کسی نیست، خواست ملت افغانستان هم اینست که در نخست باید جنگ متوقف شود و بعدأ دیگر مسایل در جریان مذاکرات بحث می‌شود".

از طرح صلح حکومت افغانستان در سطح جهانی حمایت شده است. پاکستان و ایالات متحده نیز از جملۀ کشورهای است که از پیشنهاد صلح حکومت افغانستان حمایت کرده اند.

XS
SM
MD
LG