لینک های دسترسی

Breaking News

شورای عالی صلح: منتظر پاسخ طالبان به فراخوان صلح استیم


دفتر طالبان در قطر در سال ۲۰۱۳ میلادی در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی، گشایش یافت.
دفتر طالبان در قطر در سال ۲۰۱۳ میلادی در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی، گشایش یافت.

مقام‌های شورای عالی صلح افغانستان می‌گویند که آنان منتظر جواب مستقیم طالبان به پیشنهاد صلح حکومت افغانستان اند و این پاسخ، سرنوشت دفتر طالبان را در قطر مشخص خواهد ساخت.

محمداکرم خپلواک، رئیس دارالانشای شورای عالی صلح افغانستان روز دوشنبه در یک نشست گفت که امیدوارند طالبان به پیشنهاد صلح حکومت افغانستان، "جواب مثبت" بدهند وسال آیندۀ خورشیدی "سال گفتگو" باشد.

آقای خپلواک گفت"بعد از اعلان پروسه دوم کابل(پیشنهاد صلح حکومت) ما منتظر جواب مستقیم تحریک طالبان استیم، اگر آماده به مذاکرات بودند، تعهدی که حکومت جمهوری اسلامی افغانستان داده که هرنوع امکانات و تسهیلات که برای مذاکرات مهم استند، آمادگی داریم، اگر آماده به مذاکرات و صلح نبودند هرنوع دفتر و امکانات برای این گروهی که امر الهی را قبول ندارد جایی در برنامه حکومت جمهوری اسلامی افغانستان و ملت نیست".

رئیس دارالانشا شورای عالی صلح افغانستان در مورد خوشبینی‌ها به پاسخ مثبت طالبان به بستۀ پیشنهادی حکومت این کشور گفت که معلومات آنان نشان می‌دهد که گفتگوها در مورد این بسته‌ای پیشنهادی در سطح کلان میان طالبان جریان دارد.

عطاالله لودین، معاون شورای عالی صلح افغانستان گفت که پس از پیشنهاد صلح حکومت این کشور، هیچ بهانه‌یی برای طالبان باقی نمانده است.

کنفرانس سه جانبه اندونیزیا

قرار است کنفرانس سه جانبه میان علمای افغانستان، پاکستان و اندونیزیا روی صلح افغانستان، در جاکارتا پایتخت اندونیزیا برگزار گردد.

آقای خپلواک گفت که انتظار دارند کنفرانس سه جانبه علما، پس از جواب علمای پاکستان به آجندای این کنفرانس، در اواخر ماه جاری میلادی و یا اوایل ماه آیندۀ میلادی برگزار گردد.

رئیس دارالانشان شورای عالی صلح افغانستان در مورد اشتراک طالبان در این نشست افزود که اگر آنان می‌خواهند هیأتی از علمای خویش را به این کنفرانس بفرستند، حکومت افغانستان از آن استقبال می‌کند.

آقای خپلواک گفت"ما استقبال می‌کنم که علمای شما (تان) را روان کنید در این کنفرانس، یکی از برنامه اساسی علمای افغانستان، شورای عالی صلح، حکومت افغانستان اینست که طالبان بیایند سر میز مذاکره و از دید اسلامی و از دید دینی و از دید مذهبی تمام چیزهای که دارید، سر میز با علما بحث کنید، تنها با علمای افغانستان نی، با علمای جهان اسلام بحث کنید".

همچنان آقای خپلواک گفت که کنفرانس کشورهای اسلامی در تاشکند پایتخت ازبکستان برگزار خواهد شد و کشورهای اشتراک کننده روی صلح در افغانستان صحبت خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG