لینک های دسترسی

Breaking News

نزدیک شدن برابری نفوس اعراب و یهودیان در سرزمین مقدس


مقام های اسراییلی می گویند که شماری از یهودیان و اعراب در سرزمین مقدس، قلمروی که تقریبا بین بحیره مدیترانه و رود اردن موقعیت دارد، مساوی یا تقریبا مساوی می باشند. این احصاییه نفوس در بیانیه پارلمانی اسرایل روز دوشنبه ذکر شد.

این نفوس شماری به دقت توسط اسراییلی ها و همچنین فلسطینی ها به خاطر عواقب سیاسی احتمالی آن مطالعه شده است.

در حالی که اسراییل به هفتادمین سالگرد اعلامیه استقلال خود که به تاریخ ۱۴ ماه می، نزدیک می شود، حل روابط آن کشور با فلسطینی ها بعید به نظر می رسد.

رهبران کشور یهودی در خصوص راه حل تشکیل دو کشور به بن بست رسیده اند که به اعراب کشور جداگانه اعطا خواهد شد. اما بسیاری ها همچنین الحاق کردن قلمرو های اشغالی فلسطینی را رد می کنند.

ارنون سوفر، کارمند احصاییه گیری نفوس در پوهنتون حیفا است. سوفر گفت "آیا می توانید تصور کنید که به علاوه مردم درمانده یهودی شدیدا محافظه کار، نفوس مسلمانان در اسراییل که مردم درمانده استند، به پنج میلیون مردم بیچاره دیگر ملحق اضافه خواهد شد؟ این کار به نظر من خودکشی است. ما توان آن کار را نداریم."

یک بیانیه پارلمانی اسراییل روز دوشنبه حاکی است که کرانه غربی رود اردن که همچنین به حیث جودیا و سامریا شناخته می شود نفوس تخمینی حد اقل ۲،۵ ملیون نفر دارد. به علاوه نزدیک به ۲ میلیون فلسطینی در غزه، و تقریبا ۲ میلیون نفر در اسراییل، رقم کلی اعراب در آن ساحه به شمار یهودیان در اسراییل که حدود ۶،۵ میلیون نفر است نزدیک می شود.

ساکنان اسراییلی در کرانه غربی رود اردن در مورد ارقام فلسطینیان استدلال می کنند و می گویند که آنها اغراق کرده اند. اما طبق احصاییه فلسطینی، شماری از اعراب در آن ساحه حتی بیشتر از رقمی است که مقام های اسراییل ذکر کرده اند.

این سرشماری نفوس برای اسراییل بن بستی را معروض می سازد.

احمد تیبی، قانونگذار عرب اسراییلی گفت که بدون تشکیل کشور فلسطینی، اسراییل ممکن به سمت یک راه حل یک کشوری به پیش برود که در آن اعراب اقلیت نخواهد بود. تیبی گفت این به آن معنی خواهد بود که اسراییل باید بین یک کشوری یهودی باشد یا یک کشور مطابق نفوس شماری.

تیبی گفت "این یک آزمون برای جامعه بین المللی است: تا برای عملی شدن راه حل تشکیل دو کشور فشار بیاورد، تا به اشغال پایان دهد یا ما به سمت آپارتایت حرکت می کنیم، یا یک صدراعظم فلسطینی عرب در آینده باشد."

برخی از متخصصین اسراییلی هشدار داده اند که الحاق کردن قلمروهای اشغالی به معنی پایان یک حکومت یهودی است.

XS
SM
MD
LG