لینک های دسترسی

Breaking News

تولید عسل افغانستان تا سی درصد افزایش یافته است


تولیدات عسل در سال ۱۳۹۴ نسبت به سال گذشتۀ آن ۱۵ تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.

وزارت زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید در زمینه گسترش زنبورداری تلاش‌های زیادی را انجام داده اند و زنبور داری در تمامی ولایت های افغانستان رایج شده است اما زنبور داران می‌گویند آنان هنوز هم با مشکلاتی رو به رو اند.

بر اساس ارقام وزارت زراعت افغانستان، در سراسر این کشور در حدود ۲۳۷ هزار صندوق زنبور عسل وجود دارد. ۲۷ هزار و هفتصد مرد و ۶۵۲ زن مصروف شغل زنبورداری اند.

محسن مالک دو فارم زنبور عسل است و در کابل دکانی از عسل خالص دارد.

محسن می‌گوید انواع عسل، نسبت به گلی که زنبوران از آن تغذیه می‌کنند، دارای خواص متفاوت است.

محسن می گوید "فعلاً ما دو فارم داریم، یک فارم ما درخود افغانستان است و یک فارم ما در پاکستان است که عسل برای ما از پاکستان می‌فرستد. عسل خالص وطنی یک کیلوی‌اش می‌آید در حدود۸۰۰، ۱۰۰۰، قیمت‌هایش متفاوت است."

نیازمحمد در ننگرهار زنبورداری دارد. او می‌گوید که کارهای شان نسبت به گذشته بهتر شده است؛ اما آنان هنوز مجبور اند، در صورت بیماری زنبوران عسل، آنها را برای تداوی به پاکستان انتقال دهند.

در سراسر این افغانستان حدود ۲۳۷ هزار صندوق زنبور عسل وجود دارد.
در سراسر این افغانستان حدود ۲۳۷ هزار صندوق زنبور عسل وجود دارد.

نیازم محمد می گوید "وقتی که زنبور عسل ما مریض شود. اینجا تداوی نیست ما مجبور می‌شویم زنبور عسل را به پاکستان ببریم."

لطف‌الله راشد سخنگوی وزارت زراعت و مالداری افغانستان، هرچند موجودیت مشکلات فرا راه کار زنبورداران را رد نمی‌کند؛ اما می‌گوید تلاش‌هایی برای کاهش این مشکلات نیز صورت گرفته است.

آقای راشد می گوید "تلاش ها به خاطر گسترش کار زنبورداری از سوی وزارت زراعت و آبیاری و مالداری و پروژه همکاری که دفتر همکاری‌های فرانسه برای افغانستان است که مستقیماً در این بخش کار می کنند، تلاش ها بسیار زیاد بود. ما امسال در افغانستان فعلاً ۲۳۷ هزار صندوق زنبورداری داریم در مناطق مختلف افغانستان. در این مورد مراقبت صورت می‌گیرد. ممکن است مشکلاتی وجود داشته باشد، ما رد کرده نمی‌توانیم. ولی در محدودۀ امکانات و توانمندی که داریم تلاش‌های ما گسترده است."

آقای راشد دلیل افزایش تولید عسل را در افغانستان، تلاش وزارت زراعت برای گسترش زنبورداری و اقلیم مناسب این کشور می‌داند.

تولید عسل در تمامی ولایت‌های کشور صورت می‌گیرد، که ولایات بدخشان، تخار، کندز، بغلان، ننگرهار، غزنی، لوگر، پکتیا و هرات بیشترین مقدار تولید عسل را داشته اند.

در سال ۱۳۹۴ نزدیک به دو تن عسل تولید شده است که ۲۶۴ هزار کلیو گرام افزایش را نسبت به سال ۱۳۹۳ نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG