لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد از ترمپ؛ قانونگذاران جمهوریخواه امریکا به برکناری چینی رای دادند


جمهوریخواهان مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده، رای دادند تا لیز چینی عضو این حزب به خاطر انتقاداتش از دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، از یکی از سمت‌های رهبری این حزب در مجلس برکنار شود.

لیز چینی ریاست کنفرانس جمهوریخواهان مجلس نمایندگان ایالات متحده را به عهده دارد که از نظر صلاحیت، سومین سمت رهبری جمهوریخواهان مجلس است. خانم چینی دختر دک چینی معاون پیشین ریاست جمهوری ایالات متحده است.

لیز چینی آشکارا ادعاهای دونالد ترمپ مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ ایالات متحده به سود جو بایدن را محکوم کرده است. مقام‌های انتخاباتی و محاکم ایالات متحده پس از بازشماری آرا و تحقیقات فراگیر، ادعای ترمپ مبنی بر تقلب در انتخابات را رد کردند.

خانم چینی ابتدا در هنگامی از سوی هم حزبی‎‌های جمهوریخواه خود نکوهش شد که به طرفداری از استیضاح ترمپ برای بر انگیختن شورش ششم جنوری بر مقر کانگرس امریکا رای داد.

با اینحال، در یک سخنرانی در صحن مجلس نمایندگان امریکا، خانم چینی روز سه شنبه یکبار دیگر تلاش‌های پیهم ترمپ برای نامشروع کردن نتایج انتخابات را "تهدیدی" خواند که به گفتۀ وی "امریکا پیش از این هرگز" مانند آن را ندیده بود.

خانم چینی گفت: "رییس جمهور پیشین که حملۀ خشونتبار بر مقر کانگرس را به خاطر ربودن نتایج انتخابات تحریک کرد، تلاش‌های پرخاشگرانه اش را از سر گرفته است تا امریکایی‌ها را متقاعد کند که پیروزی اش در انتخابات از وی ربوده شده است. این کار او خطر برانگیختن شورش بیشتر را در پی دارد."

او به دفاع از پیشینۀ محافظه‌کارانه اش گفت: "محافظه کارانه ترین اصول محافظه کاری ارج گذاری به تنفیذ قانون است...در حالیکه دیگران حزب ما را در مسیری رهبری می‌کنند که انفاذ قانون را نادیده گرفته و در پیکار رییس جمهور پیشین برای آسیب رساندن به دموکراسی ما می‌پیوندند، من آرام ننشسته و نظاره گر نخواهم بود."

پس از برکناری خانم چینی از سمت رهبری کنفرانس جمهوریخواهان مجلس، به نظر می‌رسد که الیس ستفانیک، نمایندۀ جمهوریخواه نیویارک که با اشتیاق ادعاهای ترمپ را تایید کرده بود، در این سمت انتخاب شود.

XS
SM
MD
LG