لینک های دسترسی

Breaking News

در مورد ملا منصور بیشتر بدانید


ملا اختر محمد منصور

رهبری طالبان – از جولای سال ۲۰۱۵ تا ماه می سال ۲۰۱۶

سال تولد براساس معلوماتی که از سوی طالبان نشر شده است - ۱۹۶۸ یا ۱۳۴۷

محل تولد – قریۀ بند تیمور ولسوالی میوند ولایت کندهار

آغاز عضویت با طالبان – ۱۹۹۵ یا ۱۳۷۴

سابقۀ فعالیت – حزب حرکت انقلاب اسلامی و حزب اسلامی محمد یونس خالص

پس از افشای خبر مرگ ملا محمد عمر، بنیاد گذار گروه طالبان، ملا اختر محمد منصور در ماه جولای سال ۲۰۱۵ میلادی رسماً منحیث رهبر طالبان معرفی شد. مرگ محمد عمر برای دو سال پنهان نگهداشته شده بود.

حکومت افغانستان میگوید که ملا اختر محمد منصور در زمانی که خبر مرگ ملا عمر سِری نگهداشته شده بود نیز رهبری طالبان را به عهده داشت و این خبر مرگ ملا عمر را از قوماندانان ارشد این گروه پنهان نگهداشته بود.

پنهان نگهداشتن خبر مرگ ملا عمر باعث کشیدگی ها در میان مقامات طالبان شد و آنان بر روند جانشینی ملا اختر محمد منصور به عوض ملا عمرو روابط او با پاکستان انتقاد داشتند.

روابط نزدیک ملا اختر محمد منصور با ملا عمر در گرفتن قدرت و متحد ساختن این گروه در جریان سال گذشته، کمک کرد.

پیشینۀ کاری

ملا منصور که مربوط به قوم اسحاق زی و از ولسوالی میوند ولایت کندهار است، در جریان درگیری های خونین میان تنظیم های مختلف افغان پس از سقوط حکومت داکتر نجیب الله در سال ۱۹۹۲میلادی، با گروه نو ظهور طالبان پیوست.

ملا اختر محمد منصور تا پایان رژیم طالبان در اواخر سال ۲۰۰۱منحیث وزیر هوانوردی ملکی ایفای وظیفه کرد.

پس از آن که طالبان از کابل بیرون رانده شدند این گروه به تهاجمات شان را دو باره آغاز کردند و ملا منصور منحیث والی نام نهاد کندهار و عضو شورای رهبری این گروه برگزیده شد.

پس از آن که ملا عبدالغنی برادر در سال ۲۰۱۰ توسط شبکه استخباراتی پاکستان و به کمک ادارۀ استخبارات ایالات متحده توقیف شد ملا عمر، ملا منصور را منحیث معاون خودش و سرپرست شورای رهبری نیز برگزید.

طالبان از دیرزمانی موقف شان را برعدم اشتراک در مذاکرات صلح با حکومت افغانستان حفظ کرده بودند و شرط اصلی آنان در این قبال، خروج کامل نیروهای بین المللی از افغانستان بود.

نقش منصور در مذاکرات صلح

در سال ۲۰۱۵ نشست های سرِی و نشانه های ترغیب کننده ظاهر شد که بیان کنندۀ این بود که رهبران آن گروه ممکن در مورد صلح بحث کنند. منابع پاکستانی و افغان گفتند که این نشست های ابتدایی از پشتیبانی ملا منصور برخورد دار بود.

با وجود آنکه خبر مرگ ملا عمربه مذاکرات صلح نقطۀ پایان گذاشت اما طالبان ملا منصور را منحیث رهبر خویش انتخاب کردند.

از آن به بعد، روند صلح متوقف شد و طالبان برای تصرف برخی ساحات دست به اقدامات خصومتبار زدند و کابل را هدف بمگذاری های متعدد قرار دادند و در مقابل گروه های رقیب مانند داعش یا گروه تندرو دولت اسلامی نیز به مبارزه پرداختند.

مقامات نظامی ایالات متحده میگویند که پس از آن که ملا منصور رسماً رهبری طالبان را به عهده گرفت، روابط این گروه با شبکۀ القاعده توسعه یافت.

عدم تمایل گروه طالبان به مذاکرات صلح و تداوم حملات آن گروه باعث شده تا مقامات افغان در مورد روند صلح بیشتر از پیش خوشبین نباشند.

مقامات افغان بیشتر از پاکستان انتقاد میکنند و میگویند که این کشور طالبان و تندروان شبکۀ حقانی را حمایت کرده و به آنان پناه داده است. خبر کشته شدن ملا اختر محمد منصور در یک ساحۀ دورافتادۀ ایالت بلوچستان پاکستان این ادعا را تقویت میکند.

امرالله صالح، رئیس پیشین ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان نیز در صفحۀ فیس بوک اش بر این امر تاکید کرده گفته است:" کشته شدن ملا منصور در پاکستان یک بار دیگر ادعا و موقف بر حق مقاومت مردم افغانستان را ثابت می سازد که جنگ کنونی نه میان ملت افغانستان بلکه به نیابت از پاکستان بر ضد ملت افغانستان در جریان است".

ریاست امنیت ملی افغانستان با نشر خبرنامه‌ای گزارش‌های مبنی بر کشته‌ شدن ملا اخترمحمد منصور رهبر طالبان را تأیید کرده و گفته است که او در حملۀ طیاره بی‌ سرنشین در منطقۀ دالبندین بلوچستان پاکستان کشته شده است.

تا حال واضح نیست که درصورت مرگ ملا منصور، چه کسی جانشین او خواهد شد. طالبان سراج الدین حقانی و مولوی هیبت الله آخند را منحیث معاونین ملا منصور برگزیده بودند.

سراج الدین حقانی که رهبر شبکه حقانی است، توسط ایالات متحده منحیث دهشت افگنی شناسایی شده و برای معلوماتی که به دستگیری او منتج شود، ۱۰میلیون دالر انعام گذاشته است. اما در مورد نقش هیبت الله حقانی در گروه طالبان معلومات کافی موجود نیست.

وحید مژده، یکی از مقامات پیشین طالبان میگوید که اگر ملا منصور کشته شده باشد، شورای طالبان شخصی دگیری را منحیث جانشین او برخواهند گزید و لازم نیست که حتماً یکی از معاونین وی منحیث رهبر انتخاب شود.

اما آقای مژده بر این نکته تاکید دارد که اگر خبر مرگ ملا اختر محمد منصور تائید شود، این بار این موضوع در تناسب به خبر مرگ ملا محمد عمر جدی تر خواهد بود.

XS
SM
MD
LG