لینک های دسترسی

Breaking News

عینک های شب بین چگونه به دسترس طالبان می افتد؟ 


مقام های امریکایی ابراز نگرانی کرده اند که تجهیزات پیشرفته نظامی افغان به دست جنگجویان طالب می افتد.

شمار حملات شب هنگام طالبان و آمار تلفات نیروهای افغان در آن افزایش یافته است و سبب اصلی این کار استفاده از عینک های شب بین از سوی پیکارجویان طالب خوانده می شود.

روزنامۀ نیویارک تایمز​به نقل از مقامات امریکایی نوشته است که طالبان با استفاده از این گونه عینک ها حملات شبانۀ شان را بین سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ به بیش از دو برابر افزایش دادند.

همزمان با این، شمار تلفات نیرو های افغان در حملات شبانۀ طالبان، تقریباً سه برابر افزایش یافته است.

جنگجویان طالب چگونه و از کجا عینک های شب بین را بدست می آورند؟

ظاهراً، پاسخ مقام های امریکایی و روسی - با وجود اختلاف نظر ها - به این پرسش مشابه است و آن این که تجهیزات پیشرفته جنگی نیروهای افغان به دست طالبان می رسد.

نیویارک تایمز نوشته است که فرماندهان امریکایی به سبب نگرانی ها از موجودیت فساد، برای چندین سال در فراهم آوری تجهیزات پیشرفته نظامی به نیروهای افغان، شک و تردید داشتند.

به گزارش این روزنامه در بهار ۲۰۱۶میلادی ۲۱۰ عینک شب بین به قول اردوی ۲۱۵ هلمند فرستاده شد، اما فقط ۱۶۱ عینک شب بین دوباره تحویل گرفته شد. بر اساس اسنادی که به دسترس نیویارک تایمز رسیده، نیرو های افغان ادعا کرده اند که آنان عینک ها را در میدان نبرد از دست دادند، اما دلایل قناعت کننده برای ادعای خود ندادند.

اخیراً ضمیر کابلوف، نمایندۀ روسیه برای افغانستان، هم ضمن تایید روابط میان روسیه و گروه طالبان، به نقل از نمایندگان طالبان گفت که آن گروه سلاح مورد نیاز شان را از پولیس و نظامیان افغان به صورت غیر قانونی خریداری می کنند.

XS
SM
MD
LG