لینک های دسترسی

Breaking News

شورای عالی صلح گفتگوها با حزب اسلامی را موفق خواند


شورای عالی صلح گفته است که فقط سه مورد اختلافی با حزب اسلامی وجود دارد.
شورای عالی صلح گفته است که فقط سه مورد اختلافی با حزب اسلامی وجود دارد.

دومین دور گفتگوهای صلح میان شورای عالی صلح افغانستان و نماینده‌گان حزب اسلامی افغانستان روز سه شنبه در کابل برگزار شد که به گفتۀ مقامهای شورای صلح، روی اکثر مسایل توافق صورت گرفته است.

مولوی عبدالخبیر اوچقوند یکی از معاونین شورای عالی صلح گفت که طرح توافقنامه میان شورای عالی صلح و حزب اسلامی به رهبری حکمتیار در سه فصل و ۲۶ ماده تدوین شده است که به گفتۀ وی تنها سه نکتۀ مورد اختلاف بین دو طرف وجود دارد.

هر چند آقای اوچقوند به موارد اختلافی وضاحت نداد اما گفت که "اختلاف زیاد جنجالی نیست." او گفت که بحث پیرامون این سه مورد اختلافی به جلسۀ بعدی موکول شده است.

گفته می شود که یکی از خواستهای حزب اسلامی حکمتیار، رفع محدودیتهایی است که از سوی کشورهای دخیل در قضیۀ افغانستان به ویژه ایالات متحدۀ امریکا بر حزب اسلامی وضع شده است.

معاون شورای عالی صلح با تاکید به برآورده شدن این خواست گفت "بدون آن من فکر نمی‌کنم که یک موافقتنامه بنیادی به میان بیاید."

او همچنان تشکیل حکومت موقت را رد کرد و گفت که حزب اسلامی حکمتیار می‌خواهد بخشی از حکومت وحدت ملی باشد و مبارزات سیاسی شان را در چوکات قوانین نافذۀ افغانستان ادامه داده و در انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی اشتراک کنند.

واکنش مشرانو جرگه

در همین حال اعضای مشرانو جرگه امروز از مبهم بودن گفتگوهای صلح با مخالفان مسلح حکومت افغانستان ابراز نگرانی کردند.

فضل‌الهادی مسلمیار رئیس مشرانو جرگه در جلسۀ عمومی سنا گفت که پاکستان در گفتگوهای صلح هیچگاهی صداقت ندارد و باید افغانستان آمادۀ جنگ با این کشور باشد.

آقای مسلمیار با اشاره به حملۀ راکتی بر ساختمان شورای ملی گفت که پاکستان مثل گذشته در امور داخلی افغانستان مداخله می‌کند و خواهان حکومت دست‌نشانده در این کشور است.

با وصف خوشبینی محتاطانۀ حکومت افغانستان از مذاکرات صلح با مخالفان مسلح دولت، شماری از قانونگذاران افغان موفقیت مذاکرات صلح را "رویا" می پندارند.

رونا ترین عضو مشرانو جرگه گفت " اگر گفتگوهای صلح نتیجه می‌داد، حکومت قبلی نیز در راستا تلاش کرد و تلاش‌هایش نتیجه می‌داد."

خوشبینی شورای عالی صلح و بدبینی مشرانو جرگه در حالی مطرح می‌گردد که وزارت خارجۀ افغانستان دیروز اعلام کرد که پاکستان به تعهدات نشست چهارجانبه عمل نکرده و برای حاضرکردن طالبان مسلح به پای میز مذاکراه اقدام اساسی را انجام نداده است.

XS
SM
MD
LG