لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر: ترکیه ژورنالستان مستقل را سرکوب می کند


آرشیف: ژورنالستان در عقب یک محکمه در استانبول گرد هم جمع شدند و خواهان رهایی ژورنالستان توقیف شده اند
آرشیف: ژورنالستان در عقب یک محکمه در استانبول گرد هم جمع شدند و خواهان رهایی ژورنالستان توقیف شده اند

بر اساس گزارش دیدبان حقوق بشر، حکومت ترکیه ژورنالستان در آن کشور را به "اتهامات ساختگی" به شمول اعمال دهشت افگنی توقیف می کند.

بر اساس گزارش تازۀ که از سوی دیدبان حقوق بشر نشر شده، از سال ۲۰۱۴ میلادی به این سو، حکومت ترکیه آن عده از ژورنالستان را هدف قرار می دهد که گزارش های انتقادی نشر می کنند. اما پس از کودتای نا فرجام پانزدهم جولای امسال، سرکوبی ژورنالستان در این کشور تشدید یافته است.

انقره، فتح الله گولن، روحانی ترکی را که در ایالات متحده در تبعید خودی به سر می برد، متهم به سازماندهی کودتا در آن کشور کرده است. اما آقای گولن که در گذشته یکی از متحدین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، بود، دست داشتن در کودتای ترکیه را رد کرده است.

انقره از امریکا خواسته است تا آقای گولِن را به آن ترکیه استرداد کند
انقره از امریکا خواسته است تا آقای گولِن را به آن ترکیه استرداد کند

دیدبان حقوق بشر گزارش می دهد که بر علاوۀ دستگیری، تهدید و حملات فزیکی بر ژورنالستان از سوی حکومت ترکیه افزایش یافته است. علاوه بر آن، حکومت ترکیه در نشرات رسانه های مستقل و خصوصی مداخله می کند؛ آنان را جریمه و حتی فعالیت آنان را متوقف می کند.

دیدبان حقوق بشر به نقل از یک ژورنالست ترکی نوشته است که " در گذشته، ژورنالستان در ترکیه کشته می شدند. این حکومت تمام ژورنالستان را می کشد".

دیدبان حقوق بشر این گزارش را به استناد بررسی اسناد و مدارک محاکمات و مصاحبه با ۶۱ ژورنالست، وکلای مدافع و حامیان آزادی مطبوعات تهیه کرده است.

حکومت ترکیه تا حال در مورد پاسخی ارایه نکرده است. انقره می گوید که از چندین جهت در برابر دهشت افگنی مبارزه می کند که شامل تندروان کُردی، گروه دولت اسلامی یا داعش و حامیان فتح الله گولِن می گردد.

دیدبان حقوق بشر مقامات ترکی را متهم به سو استفاده از قانون جزای آن کشور می کند و از این طریق، ژورنالستان را مورد پیگرد قرار می دهد.

هیو ویلیمسن، رئیس دیدبان حقوق بشر در اروپا و آسیای مرکزی، می گوید که حکومت ترکیه از آغاز اعلام حالت اضطرار تا حال، ۱۴۸ ژورنالست و کارمندان رسانه‌ای را توقیف کرده است. در این مدت، ۱۶۹ رسانه مسدود گردیده است.

ویلیمسن در مورد گفت" تلاش های منظم حکومت ترکیه و رئیس جمهور آن کشور این است تا رسانه ها در آن کشور خاموش شوند تا از کنجکاوی مردم جلوگیری صورت گیرد".

دیدبان حقوق بشر همچنین از حکومت ترکیه خواسته است تا به توقیف ژورنالستان پایان دهد و آنان را به اتهامات بی اساس مورد پیگرد قرار ندهد.

پس از کودتای ناکام ۱۵ جولای، حکومت ترکیه هزاران نفر را به ظن ارتباط داشتن به گروه های غیر قانونی، توقیف کرده است. علاوه بر آن، ادارات حکومتی را نیز را پاکسازی کرده است که شمال نظامیان و غیر نظامیان می شود.

XS
SM
MD
LG