لینک های دسترسی

Breaking News

ایجاد یک حکومت شاهی انتخابی در ایران ممکن است – پهلوی 


رضا پهلوی، پسر تبعیدی آخرین پادشاه ایران، برای نخستین بار از مردم ایران خواسته است که گزینهٔ ایجاد یک حکومت شاهی انتخابی را بررسی کنند.

گروه‌های مخالف سیاسی جمهوری اسلامی ایران که عمدتاً در تبعید بسر می‌برند، از دیر زمانی روی ساختار یک حکومت جاگزین برای حکومت کنونی ایران با هم اختلاف نظر داشته اند.

حامیان شهزاده پهلوی، همواره از او خواسته اند که در پی احیای حکومت شاهی ایران باشد، اما سایر فعالان سیاسی خواهان ایجاد یک نظام جمهوریت جدید استند.

اظهارات تازهٔ شهزاده پهلوی که در گفتگوی اختصاصی با صدای امریکا مطرح شد، تلاشی برای کاهش اختلاف نظر در بارهٔ حکومت آیندهٔ ایران خوانده شده است.

او تاکید کرده که اگر قرار است یک حکومت شاهی در ایران روی کار بیاید، لازم است حکومتی "انتخابی" باشد.

او گفت: "ایران قرن ۲۱، از ایران صد سال پیش متفاوت است. من جداً با یک حکومت شاهی موروثی مشکل دارم."

شهزاده پهلوی با آنکه نقش خودش را در چنین حکومتی کاملا رد نکرد، اما گفت که در مورد حضور خودش در یک حکومت شاهی انتخابی فکر نکرده است.

او گفت: "ماموریت سیاسی و ملی من زمانی که مردم ایران برای ایجاد حکومت آیندهٔ خود رای بدهند، به پایان خواهد رسید. رهبری کشور از درون مردم ایران تشکیل خواهد شد."

اظهارات شاهزاده پهلوی با استقبال برخی از حلقات سیاسی مستقر در خارج از ایران مواجه شده که طرفدار ایجاد یک حکومت شاهی مطلقه در ایران نیستند.

با این حال، آنان می‌گویند که هنوز واضح نیست یک حکومت شاهی انتخابی با چه میکانیزمی روی کار آمده و چه تفاوتی با یک نظام جمهوری خواهد داشت.

حکومت کنونی ایران که به دنبال انقلاب اسلامی سال ۱۹۷۹ ایجاد شد، طی این سال‌ها هر گونه مخالفت سیاسی و یا تلاش برای تغییر نظام حکومتداری را سرکوب کرده است.

در ماه نومبر سال ۲۰۱۹ که براساس گزارش سازمان عفو بین‌الملل، بیش از ۳۰۰ نفر در جریان تظاهرات سراسری ضد دولتی در ایران کشته شدند.

XS
SM
MD
LG