لینک های دسترسی

Breaking News

دیدبان حقوق بشر: با به قدرت رسیدن طالبان، وضعیت حقوق بشر در افغانستان بدتر شده است


سازمان دیدبان حقوق بشر می گوید که با به قدرت رسیدن گروه طالبان در افغانستان، بحران حقوق بشر و فاجعه بشری در این کشور بدتر شده است.

این سازمان حامی حقوق بشر امروز با نشر اعلامیه‌ای گفت پس از آنکه طالبان در ۱۵ اگست سال گذشته قدرت را در افغانستان به دست گرفتند، پیشرفت ها در بخش حقوق زنان و آزادی رسانه ها را که دستاورد های مهم دو دهه اخیر پنداشته می شد، به عقب راندند.

پتریشا گاسمن، مسوول بخش آسیا در سازمان دیدبان حقوق بشر گفت که مردم افغانستان اکنون در بین سرکوب طالبان و تهدید گرسنگی گیر مانده اند.

خانم گاسمن گفت که حکومت های که در دو دهۀ اخیر در افغانستان دخیل بوده اند، بایست کمک های بشردوستانه را به مردم افغانستان فراهم کرده و در حالیکه از اهرم فشار خود برای ختم نقض حقوق بشر توسط طالبان استفاده کنند، برای خدمات اولیه ازجمله صحت و آموزش بودجه فراهم کنند.

اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان نگرانی دیدبان حقوق بشر را در مورد افغانستان بیجا تلقی کرده و در یک پیام تویتر نگاشته است که پس از حاکم شدن حکومت طالبان در افغانستان، تمام حقوق مردم این کشور مصوون است. اقای مجاهد نگاشته است که همچو گزارش ها، براساس آن معلومات نادرستی نشر می شود که به گفتۀ ذبیح الله مجاهد، برخی از دشمنان به شکل تبلیغات نشر می کنند.

در این گزارش ۷۵۲ صفحه‌ای سال ۲۰۲۲ دیدبان حقوق بشر، این نهاد عملکردهای حقوق بشر را در نزدیک به صد کشور جهان بررسی کرده است. در این گزارش تذکر رفته است که در کشورهای جهان یکی پی دیگر رقم زیاد مردم با وجود خطر دستگیری و یا حتا کشته شدن، به جاده ها برآمده اند که نشان می دهد خواست و جذابیت دموکراسی، همچنان قوی است.

XS
SM
MD
LG