لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان، مسیر قاچاق انسان به دیگر کشورها شده است


مسوولین کمیسیون های ولایتی مبارزه با قاچاق انسان در افغانستان می گویند که افغانستان به حیث یکی از مراکز ترانزیت قاچاق انسان در منطقه به شمار می رود و این کشور به علت مشکلات و موفق نبودن در امر مبارزه با قاچاق انسان در رده سوم قرار دارد.

عبدالحمید کیهان، مشاور وزارت عدلیه کشور می گوید که قاچاق انسان بعد از قاچاق جنگ افزار و موادمخدر جایگاه سوم را در جهان داشته و سالانه بیش از دو و نیم میلیون انسان در جهان قاچاق می شوند و این پدیده در افغانستان وجود داشته و افغانستان را به یکی از مرکز ترانزیت قاچاق انسان مبدل ساخته است.

آقای کیهان می گوید که آمار بسیارموثق و معتبری که دقیقا نشان بدهد که قاچاق انسان درافغانستان سالانه چقدر صورت می گیرد، روی دست نیست.

کمیسیون های ولایتی مبارزه با قاچاق انسان در ولایت های بلخ، میدان وردک و کابل به منظور رسیدگی به پرونده های قاچاق انسان به تازگی ایجاد گردیده است.

یک مقام وزارت امور داخله افغانستان می گوید که گراف قاچاق انسان درکشور نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است.

عبدالغفار سید زاده، رئیس مبارزه با جرایم جنایی وزارت داخله گفت که از ایجاد کمیسیون های مبارزه با قاچاق انسان ابراز خوشبینی نموده می گوید که هرچند رقم قاچاق انسان نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است، اما دراین اواخر اتباع سایر کشور به افغانستان نیز قاچاق شده اند.

افزایش قاچاق انسان

سید زاده گفت که ایجاد این کمیسیون ها زودتر باید صورت می گرفت و افزود که از نه ماه به این سو، ۷۶ قضیه اختطاف در مجموع قاچاق انسان در نقاط مختلف کشور صورت گرفته که این ارقام افزایش را نشان می دهد.

این مقام وزارت داخله افزود شهروندان خارجی نیز به افغانستان قاچاق شده که شامل اتباع هندی، سریلانکایی و پاکستانی می باشد.

به گفته آقای سید زاده قاچاقچیان سالانه مبلغ چهار میلیارد دالر را از راه انتقال غیر قانونی افراد به خارج و داخل کشور، به دست می آورند که این امر، نگرانی برخی از کشورهای منطقه را نیز به همراه داشته است.

بر طبق آمار وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان، ۳ میلیون نفر از مجموع ۹ میلیون نفر واجد شرایط کار در افغانستان آنان بیکار است.

مسئولین وزارت داخله کشور میگویند که افزایش افراد بیکار نیز از چالش های عمده در قاچاق انسان به شمار می رود.

پیش از این مسوولین کمیسیون مستقل حقوق بشر با ابراز نگرانی گفته بودند که افغانستان در کنار این که منبع قاچاق انسان می باشد، مسیر عبور قاچاق انسان از کشورهای ایران و تاجکستان به کشورهای اروپایی و پاکستان نیز است.

به اساس گزارش های کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان فقر، بیکاری، ناامنی، موجودیت گروه های سازمان یافتۀ داخلی و خارجی و موجودیت گروه های مسلح غیر مسؤول در کشور از عمده ترین عواملی است که زمینۀ قاچاق انسان را در افغانستان فراهم می کند.

به اساس گزارش ها از افرادی که شکار قاچاقبران انسان می شوند در کارهای اجباری، قاچاق مواد مخدر، حملات انتحاری، قطع اعضای بدن، سوء استفاده های جنسی و سایر مسایل استفاده صورت می گیرد.

XS
SM
MD
LG