لینک های دسترسی

Breaking News

بیجا شدن صد ها خانواده در ولسوالی های سرحد ننگرهار


آرشیف
آرشیف

مقامات محلی در ولایت ننگرهار می گویند که حملات گروه دولت اسلامی یا دا داعش بار دیگر موجب بیجا شدن باشندگان دو ولسوالی سرحدی آن ولایت شده است.

اداره ولایتی ننگرهار تایید کرد که طی چند روز گذشته بیش از ۳۰۰ خانواده از ولسوالی های پچیراگام و ده بالای به دلیل بیم از حملات داعش، به سایر مناطق بیجا شدند.

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار، به صدای امریکا گفت که طی هفته جاری ۲۵۰ خانواده از مناطق کوهستانی و سرحدی پچیراگام به مناطق امن ولسوالی ده بالا آواره شده اند. مقامات ولایت ننگرهار گفته اند که برخی از مناطق ولسوالی ده بالا امن است، اما برخی مناطق آن به دلیل حملات تندروان، ناامن شده است.

به گفتۀ سخنگوی والی ننگرهار، ۱۶۰ خانوادۀ دیگر به تازگی از مناطق آسیبپذیر ده بالا به مناطق امن آن ولسوالی و نزدیکی شهر جلالآباد بیجا شده اند.

خوگیانی افزود که این خانواده‌ها به دلیل تحرکات داعش در مناطق لوره مینه، میلوه، خرکی و دودیاری به ولسوالی ده بالا آواره شده اند. باشندگان مناطق گاگره، کمپ پاپین، لوی پاپین، گنجنی، گورگوری و سایر مناطق دیگر نیز مردم به ساحات امن پناه برده اند.

خوگیانی گفت "برای کمک با این خانوادهها والی ننگرهار به کمیته حوادث طبیعی وظیفه داده است تا به زودی سروی کنند و کمکهای اولیه را به خانوادههای بیجاشده به شکل دقیق توزیع کنند، این خانوادهها از مناطق آسیبپذیر ده بالا و مناطق آسیبپذیر پچیرواگام به تازگی آواره شده اند."

قاری نجیب الله قیومی، سرپرست ریاست امور مهاجرین و عودتکنندگان ننگرهار، گفت که برای بیجاشدگان تازه در ده بالا اقداماتی را روی دست گرفته شده است.

آقای قیومی گفت "از ده بالا بیجاشده اند، ولی در همان ولسوالی بیجاشده اند. ما روز جمعه تیمهای سروی و کمککننده خود را به ده بالا میفرستیم تا بیجاشدگان را سروی کنند و با آنان کمکهای اولیه را انجام دهند."

بیجاشدگان داخلی در ننگرهار، در این ماه رمضان در فضای باز چشم به راه کمک استند. خان محمد، بیجاشده از منطقه میلوه مربوط به ولسوالی پچیرواگام گفت "چند روز میگذرد که داعشیها دوباره از بالا سرازیر شدند، دوباره درگیری شروع شد؛ ما هم مجبور شدیم که به این طرف حکومت پناه بیاوریم و اینجا آمدیم در این دشتها به سر میبریم."

مقام‌های ریاست امور مهاجرین و عودتکنندگان ننگرهار می‌گویند که طی سه سال گذشته ۱۴۴۷۶ فامیل بیجاشده داخلی را در این ولایت ثبت کرده که طی این مدت بیشتر از ۸۰۰۰ فامیل آن دوباره به مناطق خود برگشته اند.

XS
SM
MD
LG