لینک های دسترسی

Breaking News

تظاهرات صدها باشندۀ بامیان در اعتراض به انکشاف نامتوازن


اعتراض کنندگان در بامیان ادعا میکردند که بهای صرفیه برق دراین ولایت نسبت به ولایات دیگر، بیشتر است.
اعتراض کنندگان در بامیان ادعا میکردند که بهای صرفیه برق دراین ولایت نسبت به ولایات دیگر، بیشتر است.

صدها تن از باشندگان ولایت بامیان، با راه اندازی تظاهرات مسالمت آمیز و سردادن شعارهای "عدالت، عدالت، انرژی برق حق ماست" حکومت مرکزی را به برخورد تبعیض آمیز در برابر مردم مناطق مرکزی متهم کردند.

اما ریاست جمهوری افغانستان، اقدامات حکومت وحدت ملی در زمینۀ انکشاف مناطق مرکزی، در تاریخ این کشور، بی‌سابقه می‌داند.

ولی اعتراض کنندگان حکومت مرکزی را متهم به حذف پروژه‌های انکشافی از مناطق مرکزی کرده و هشدار داده اند که درصورت بی‌توجهی حکومت به باشندگان ولایت بامیان "در برابر حکومت مسلح" خواهند شد.

‌حکیمه اکبری، یکی از معترضین گفت" مردم امروز به خاطر این مظاهره کرده اند که رئیس جمهور غنی، مناطق مرکزی به خصوص ولایت بامیان را از لیست ایجاد بندهای آب گردان حذف کرده".

معترضین با خوانش قطعنامۀ چهارمادۀ از حکومت خواستند که سیاست انکشاف متوازن را در پیش گیرد و پروژۀ برق ۵۰۰کیلوولت را از مسیربامیان انتقال دهند.

عبدال دانشیار، یکی دیگر از اعتراض کنندگان گفت" اگر این تبعیض ادامه یابد ما دوباره سلاح به دست خواهیم گرفت و این روند را متوقف می‌کنیم".

اما شاه حسین مرتضوی، سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که در جریان سه سال اخیر، برای انکشاف مناطق مرکزی این کشور نزدیک به هشت‌صد میلیون دالر روی زیر بناها سرمایگذاری شده است.

آقای مرتضوی افزود" درهفتۀ گذشته پروسه برق بامیان در کمیسیون تدارکات ملی نهایی شد، دررابطه به بندها معلومات که ازسویی برخی رسانه نشرشده غلط است وامیدوار استم که شهروندان در روشنایی معلومات، موقف گیری کنند ومسایر سیاسی را با مسایل انکشافی خلط نکنند".

اعتراض کنندگان در بامیان ادعا میکردند که بهای صرفیه برق دراین ولایت نسبت به ولایات دیگر، بیشتر است.

هم اکنون یک کیلووات برق آفتابی در ولایت بامیان، برای ساحات مسکونی ۲۵ افغانی و برای ساحات تجارتی ۴۵ افغانی تعیین شده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG