لینک های دسترسی

Breaking News

گروسی: فعالیت غنی‌سازی هسته‌ای ایران در سطح بالا ادامه دارد


رافایل گروسی، رییس ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی،‌ روز دوشنبه ۱۹ فبروری (۳۰ دلو) گفت که ایران هنوز هم به غنی‌ سازی یورانیم خود فراتر از نیاز ادامه می‌دهد.

گروسی افزود که برای نخستین بار پس از یک‌ سال قصد دارد ماه آینده به تهران، پایتخت ایران، سفر کند و هدف این سفر رسیدگی به اختلافات میان جناح های دخیل در برنامه هسته‌ای ایران است.

گروسی پس از آنکه به وزیران خارجه اتحادیه اروپا در مورد فعالیت هسته‌ای ایران معلومات ارایه کرد، به خبرگزاری رویترز گفت با آنکه میزان غنی سازی یورانیم ایران از پایان سال گذشته اندکی کاهش یافته است، تهران همچنان با سرعت بالایی در حال غنی سازی یورانیم است. به گفته‌ او، ایران هر ماه نزدیک به هفت کیلوگرام یورانیم با خلوص ۶۰ درصد تولید می‌کند.

غنی‌سازی یورانیم با خلوص ۶۰ درصد، آنرا به مواد با میزان تولید تسلیحات هسته‌ای نزدیک می‌کند و این میزان یورانیم غنی سازی شده، به مقاصد تجارتی برای تولید انرژی هسته‌ای نیاز نیست. ایران دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد کرده است. با این حال، هیچ کشور دیگری بدون قصد تولید تسلیحات هسته‌ای، یورانیم را تا این اندازه غنی نکرده است.

بر اساس توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با قدرت‌های جهان که حالا منحل شده است، ایران اجازه داشت تا یورانیم خود را با خلوص ۳.۶۷ در صد غنی کند. اما پس از آنکه دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا در ماه می ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از این توافق بیرون شد و به تدریج تعزیرات شدید اقتصادی را بر تهران وضع کرد، ایران نیز از توافق هسته‌ای تخطی کرد.

یک سال پس از آن، تهران در اقدام تلافی‌جویانه، فعالیت‌های هسته‌ای خود را بر خلاف مواد توافقنامه افزایش داد. اما تهران همواره ادعا کرده است که برنامهٔ‌ هسته‌ای آن کشور مقاصد "صلح آمیز" دارد.

ایران بین ماه‌های جون تا نومبر سال گذشته میزان غنی سازی یورانیم خود را به سه کیلوگرام در ماه کاهش داد. اما بر اساس گزارش ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی، تهران تا پایان سال ۲۰۲۳، غنی‌سازی یورانیم را ماهانه تا نه کیلوگرام در ماه افزایش داده بود.

ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی در اواخر سال ۲۰۲۳ هشدار داد که اگر تهران غنی سازی یورانیم خود را با خلوص بیش از ۶۰ درصد تولید کند، این کشور مواد کافی را در اختیار خواهد داشت تا سه بم هسته‌ای را تولید کند.

گروسی گفته است که مقامات ایران اخیراََ گفته اند که آنان تمام مواد لازم را برای ساخت سلاح هسته‌ای در اختیار دارند و تاکید کرد که چنین اظهارات قابل نگرانی است.

او گفت که این نگرانی به دلیل شرایط کنونی در شرق میانه، جنگ اسراییل بر ضد گروه حماس در نوار غزه، بیشتر شده است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری رویترز گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG