لینک های دسترسی

Breaking News

محکمهٔ بین المللی جرایم حکم بازداشت دو جنرال روسی را صادر کرد


محکمهٔ بین المللی جرایم امروز پنجم مارچ (۱۵ حوت) گفت که حکم بازداشت دو جنرال روسی به اتهام ارتکاب جرایم جنگی را صادر کرده است.

سال گذشته این محکمه بین المللی حکم بازداشت ولادمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، را نیز به اتهام جرایم جنگی صادر کرد.

محکمهٔ‌ بین المللی جرایم گفته است که ایوانویچ کوبیلاش، دگر جنرال اردو، و نیکولایویچ سوکولوف، دگر جنرال نیروهای بحری روسیه، به جرایمی مظنون بودند که از اکتوبر ۲۰۲۲ تا مارچ ۲۰۲۳ انجام یافته است.

محکمهٔ هاگ گفته است که این دو افسر روسی مسوول جرایم جنگی حملات مستقیم بر غیرنظامیان بوده و با انجام اقدامات غیرانسانی به ارتکاب جرایم علیه بشریت متهم اند.

بر اساس معلومات این محکمه، دلایلی وجود دارد که این دو متهم، از دهم اکتوبر سال ۲۰۲۲ تا نهم مارچ سال ۲۰۲۳، مسوول حملات راکتی بر زیربنا‌های برق اوکراین نیز بوده اند.

بر اساس بیانیهٔ محکمه، این دو نظامی یا خود شان راکت‌ها را پرتاب کرده اند، یا دستور پرتاب آنرا صادر کرده اند و یاهم بر نیروهای زیر دست شان در انجام این حملات کنترول نداشته اند.

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، از این فیصلهٔ محکمهٔ‌ هاگ استقبال کرده و گفته است که این امر به قوماندانان روسی این پیام را می‌رساند که عدالت تامین خواهد شد.

او گفت: "عاملین چنین جنایات باید بدانند که پاسخگو قرار داده خواهند شد."

محکمهٔ‌ هاگ سال گذشته، حکم بازداشت ماریا لوواوابیلوا، کمیشنر ریاست جمهوری روسیه در امور کودکان، را نیز صادر کرد. لوواوابیلوا به اخراج غیرقانونی کودکان در جریان جنگ اوکراین متهم است.

محکمهٔ بین المللی جرایم از خود قوای پولیس ندارد تا افراد متهم را بازداشت کند و در این خصوص بر ۱۳۲ عضو خود متکی است،‌ آنهم در صورتی که مظنونین به این کشورها مسافرت کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG