لینک های دسترسی

Breaking News

روند ثبت‌نام نامزدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی فردا آغاز می‌شود


بربنیاد تقسیم اوقات زمانی کمیسیون مستقل انتخابات، فردا شنبه (۵ جوزا) روند ثبت‌نام نامزدان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی در سراسر افغانستان آغاز می‌شود.

معاذالله دولتی، کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که این کمیسیون آمادگی‌های لازم را برای آغاز روند ثبت‌نام نامزدان اتخاذ کرده و این روند ۵ جوزا آغاز و تا ۲۲ جوزا ادامه خواهد یافت.

آقای دولتی افزود که این کمیسیون برای ثبت‌نام نامزدان در هر ولایت سه تن را گماشته و تمام طرزالعمل‌ها و لوایح در این مورد تصویب شده است.

به گفته آقای دولتی، شرایط نامزدی در ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی در قانون پیش‌بینی شده است.

او، گفت "اولین شرط این است که تابعیت افغانستان را داشته باشد، سن ۲۵ سالگی را حداقل تکمیل کرده باشد، به همین ترتیب در حوزۀ که خود را به حیث کاندید ثبت نام می‌کند، قبلأ به حیث رای دهنده ثبت نام کرده باشد و از همه مهمتر یک هزار نفر به عنوان حامی که فورم آن قبلأ در ویبسایت کمیسیون نشر شده، در آن بگنجاند و به همکاران ما در دفاتر ولایتی تسلیم کند".

آقای دولتی گفت که پس از ختم این روند، کمیسیون مستقل انتخابات درخواستی‌ها را بررسی می‌کند و فهرست ابتدایی را تنظم می‌نمایید.

پس از آن، این فهرست به کمیسیون شکایات انتخابات فرستاده می‌شود و این کمیسیون فهرست ابتدایی را بررسی می‌کند و فهرست نهایی را با توجه به تقویم انتخاباتی به کمیسیون مستقل انتخابات می‌فرستد.

بربنیاد تقویم انتخابات، انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی در ۲۸ میزان سال جاری برگزار خواهد شد.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، روند ثبت نام رأی دهندگان را ۲۵ حمل در مراکز ولایات و ۲۵ ثور در ولسوالی‌های این کشور آغاز کردند.

بربنیاد آمار این کمیسیون، تا ختم روز پنجشنبه (۳ جوزا) دو میلیون و ۹۰۰ هزار واجدین شرایط برای رأی دهی ثبت نام کرده که ۲۵ درصد آن، زنان است.

آقای دولتی، وضعیت امنیتی را نگران کننده خواند و گفت که هنوز در بعضی ولسوالی‌ها مواد نرسیده است؛ اما این مقام کمیسیون انتخابات افزود که به جز ۱۱ ولسوالی در دیگر ولسوالی‌ها این روند اغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG