لینک های دسترسی

Breaking News

روند ثبت‌نام نامزدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی آغاز شد


گلاجان عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد که روند ثبت‌نام نامزدان ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی امروز شنبه (۵ جوزا) رسمأ آغاز شد.

بربنیاد تقویم زمانی کمیسیون مستقل انتخابات، این روند تا ۲۲ جوزا یعنی برای ۱۸ روز ادامه خواهد یافت.

آقای صیاد به خبرنگاران گفت که این کمیسیون آمادگی کامل برای آغاز روند ثبت‌نام نامزدان دارد و استقلالیت خویش را با "توان کامل" خفظ می‌کند.

آقای صیاد، از احزاب، نهادهای جامعه مدنی، نامزدان انتخاباتی و جامعه بین المللی خواست تا از روند انتخابات نظارت دقیق نموده و از فساد و تقلب که برخی‌ها می‌خواهند انجام دهند، جلوگیری کنند.

او، از مردم و نامزدان خواست تا در جلوگیری از توطئه و تأمین نظم با کمیسیون همکاری کنند و از خرید و فروش تذکره‌ و ثبت‌نام تکرار نیز خودداری نمایند.

آقای صیاد گفت "از حکومت خواست ما اینست که بی طرفی خود را حفظ کند و به گونۀ شریک انتخاباتی ما، به وعده‌ها خود در بخش امنیتی، بخش مالی و در توزیع تذکره و همین گونه در جلوگیری از تقلب، همین گونه در توقیف و مجازات، آن مردمی با ما همکاری کنند که دست به فساد و تقلب می‌زنند".

بربنیاد تقویم زمانی کمیسیون مستقل انتخابات، فهرست نهایی نامزدان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی پس از بررسی‌های این کمیسیون و کمیسیون شکایات انتخاباتی ۱۲ اسد اعلام خواهد شد و پس از آن، شش میزان روند کمپاین نامزدان ولسی جرگه و ۱۱ میزان از نامزدان شوراهای ولسوالی آغاز و تا ۲۵ میزان ادامه خواهد یافت.

هرچند برای آغاز روند کمپاین انتخاباتی، زمانی زیاد باقی مانده؛ اما آقای صیاد از نامزدان انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی خواست که در کمپاین‌های انتخاباتی شان از "زور" استفاده نکنند و مطابق قانون عمل نمایند.

او، افزد که این کمیسیون به خواست‌های غیرقانونی تسلیم نمی‌شود.

آقای صیاد اعلام کرد که تا شام دیروز (جمعه، ۴ جوزا) بیش از سه میلیون و ۲۲ هزار و ۹۴۶ تن ثبت نام کرده اند.

او، گفت که در آن ولسوالی‌های که روند ثبت نام رای دهندگان هنوز آغاز نشده، به مدت تأخیری که صورت گرفته، در ولسوالی‌های مورد نظر این روند تمدید خواهد شد.

درگیری روی انتخاب موقعیت مرکز ثبت‌نام رأی‌دهندگان در پکتیا

عبدالله حسرت، سخنگوی والی پکتیا به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که حوالی ساعت ۶:۰۰ شام روز جمعه میان قبایل "ماماخیل" و "بادین خیل" در منطقۀ ستوی ولسوالی احمد خیل روی انتخاب موقعیت مرکز ثبت‌نام رأی دهندگان درگیری مسلحانه شد.

آقای حسرت افزود که در این درگیری دو تن شامل یک زن و یک مرد کشته و یک تن مجروح شده است.

به گفته آقای حسرت، تا اکنون عاملان این رویداد بازداشت نشده و هیأت سه نفره برای تحقیق در مورد این رویداد به ساحه رسیده اند.

شیرعلی فیضی، مسؤول دفتر کمیسیون انتخابات در ولایت پکتیا به رادیو آشنا – صدای امریکا، این خبر را تائید کرد و گفت که این رویداد بیرون از مرکز ثبت نام رخ داده است.

حمله بر یک مرکز ثبت‌نام در خوست

طالب منگل، سخنگوی والی خوست به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که حوالی ساعت ۱۰:۰۰صبح امروز جمعه بر یک مرکز ثبت‌نام رای دهندگان در قریۀ سالم ولسوالی مندوزی این ولایت حمله شد که در نتیجه آن یک سرباز پولیس و یک سرباز اردو کشته شد.

آقای منگل، گفت که سه نفر به این مرکز حمله کردند و پس از آن با استفاده از "چادری" با یک موتر سراچه از محل فرار کردند.

تا اکنون گروهی مسؤولیت این رویداد را به دوش نگرفته است.

XS
SM
MD
LG