لینک های دسترسی

Breaking News

کمیسیون شکایات، تیم‌های انتخاباتی غنی و عبدالله را به تخلف متهم کرد


کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان، به تیم‌های انتخاباتی محمد اشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس اجرایی حکومت وحدت ملی، به دلیل آنچه که استفاده از امکانات دولتی در راستای مبارزات انتخاباتی‌شان خوانده، اخطار داده است.

محمد قاسم الیاسی منشی و سخنگوی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی روز پنجشنبه اول اگست (۱۰ اسد) به خبرنگاران گفت که این دو تیم، از منابع مالی و دولتی به نفع خود شان استفاده کرده و برخی کارمندان عالی‌رتبه دولتی نیز در گردهمایی‌های انتخابات ریاست جمهوری حضور یافته اند.

او افزود که این عملکردها بر بنیاد قانون انتخابات، لایحه مبارزات انتخاباتی و لایحه تنظیم امور مالی مبارزات انتخاباتی تخلف است.

آقای الیاسی گفت: "اعضای رهبری کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی با اتفاق آرا تصمیم اتخاذ نمودند تا به هر یک از تکت‌های انتخاباتی دولت ساز (تیم آقای غنی) و ثبات و همگرایی (تیم آقای عبدالله) که طبق ماده ۳۰ قانون انتخابات مرتکب تخلف انتخاباتی گردیدند، اخطاریه جدی به منظور رعایت بیشتر طرزالعمل‌های کمیسیون‌های انتخاباتی و سایر مقررات انتخاباتی صادر نمایند".

بر اساس قانون و کارشیوۀ کمیسیون شکایات انتخاباتی، به کار بردن القاب و عناوین "صدراعظم و معاون سوم و..." تخلف انتخاباتی است.

کمیسیون شکایات انتخاباتی تاکید دارد که هرگاه نامزدان متخلف به اخطاریه‌های این نهاد توجه نکنند، جریمه‌های نقدی و محروم‌ شدن این نامزدان انتخابات ریاست جمهوری از بخشی از زمان معین برای مبارزات انتخاباتی در دستور کار این کمیسیون قرار دارد.

فریدون خوزون، سخنگوی تیم انتخاباتی آقای عبدالله به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که هنوز به صورت رسمی هیچ اخطاریه‌ای به آن‌ها نرسیده است.

به گفتۀ وی، این تیم انتخاباتی نه تنها از امکانات و منابع دولتی استفاده نکرده بلکه در این خصوص خود شکایاتی را ثبت کرده است.

هنوز تیم انتخاباتی آقای غنی در این خصوص واکنش نشان نداده است.

پیش از این، شورای نامزدان انتخابات ریاست جمهوری نیز که متشکل از شماری از نامزدهای انتخابات است، نسبت به احتمال سوءاستفاده از امکانات دولتی به نفع نامزدهای مشخصی، ابراز نگرانی کرده بود.

XS
SM
MD
LG