لینک های دسترسی

Breaking News

یونان راه بعدی و پر مشقت بعضی مهاجرین به اروپا است


در حالیکه ترکیه با بحران مواجه است و سرحدات کشورهای اروپایی مسدود است، انتظار می رود که قاچاقچیان انسان در شمال یونان چشم به راه تابستان پر منفعت باشند.

پولیس یونان می گوید که قاچاقچیان انسان با استفاده از روش های پیچیده به شمول شرکت در مسابقات موترسایکل رانی، نقشۀ مراقبت های مرزی و نقاط که از چشم دور است، پناهجویانی را که از ماه ها به این سو در سرحدات یونان گیر مانده اند، به سایر نقاط انتقال می دهند.

پرداخت پول هنگفت و میزان پایین موفقیت انتقال پناهجویان توسط قاچاقچیان انسان، تصمیم پناهجویانی مثل سوره رحمانی را برای رفتن به کشور های اروپایی با دشواری مواجه کرده است.

رحمانی که ۲۲ سال عمر دارد و محصل روانشناسی در افغانستان بود، همراه مادرش که از وضیعت صحی خوب بر خوردار نیست، کشورش را ترک کرده است. او و مادرش احتمالاً به سادگی هدف قاچاقچیان انسان قرار بگیرند، قاچاقچیانی که در منطقه در حال ظهور دو باره استند.

رحیمی توافق کرده تا برای قاچاقچیان انسان مبلغ ۲۷۵۰ دالر امریکایی پرداخت کند و از شمال یونان به مقدونیه و سپس به سویدن برود. اما فقط پس از طی کردن چند کیلومتر، توسط پولیس شناسایی شد و دو باره به کمپ پناهجویان فرستاده شد.

رحمانی ادعای می کند که همه اعضای خانواده اش در سویدن است و او مادرش چارۀ ندارند، مگر اینکه با سایر اعضای خانواده در سویدن یکجا شوند. او می گوید که هیچ چیزی در أفغانستان ندارد تا دو باره به کشور برگردد.

در حال حاضر، هزاران تن از پناهجویان در مسیر راه شان به یکی از کشور های اروپایی، گیر مانده اند. در ماه مارچ امسال، کشور های اروپایی سرحدات خود را بر روی پناهجویان مسدود کردند تا از مهاجرت های دسته جمعی سال ۲۰۱۵ جلوگیری کنند.

در سال ۲۰۱۵، بیش از یک میلیون مهاجر که بیشتر شان از کشور های جنگ زدۀ مثل افغانستان و سوریه بودند، به کشور های اروپایی سرازیر شدند.

رفتن به شمال اروپا، از یک سو بیشتر پر خطر شده است و از سوی دیگر، برای پناهجویان بسیار زمانگیر شده است. به گفتۀ رحمانی، او سه ماه را در بندر پیره که در نزدیکی آتن موقیعت دارد، سپری کرد تا اینکه سپس توسط ریل به شمال یونان، سفر کرد.

تاثیر کودتای ناکام ترکیه

در همین حال، کودتای ناکام ماه گذشته در ترکیه که به تعقیب آن سرکوبی مخالفین حکومت آغاز شد، وضیعت پناهجویان را در آن کشور نیز با پیچیدگی بیشتر مواجه کرد.

در پهلوی افزایش قاچاقچیان انسان، فعالیت پولیس در یونان نیز افزایش پیدا کرده است. در آخرین عملیات که از سوی پولیس یونان راه اندازی شد، ۲۹ تن مظنون قاچاق انسان که مربوط دو گروه از قاچاقچیان انسان بودند، توقیف شدند.

پولیس می گوید که در چند ماه گذشته، قاچاقچیان انسان حدود ۶۰۰ تن از پناهجویان را از ترکیه وارد آن کشور کردند و پناهجویان را در رسیدن به سایر کشور های اروپایی، کمک کردند.

در میان دستگیر شدگان شش راننده تکسی نیز شامل اند که به صورت آگاهانه در فعالیت های غیر قانونی قاچاق انسان، دخیل بودند. سایر مظنونین شامل شهروندان سوریه، عراق، ارمنستان، آلبانی و قزاقستان می باشند.

در مقدونیه نیز پنج افسر پولیس که متهم به کمک به قاچاقچیان انسان بودند، دستگیر شده اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری اسو شیتد پرس، این قاچاقچیان انسان از روش های مختلف برای انتقال پناهجویان استفاده کرده اند که شامل استفاده از تکسی می باشد و در مسیر راه، کلمات رمزی با پناهجویان مکاتبه می کردند. سگ، پولیس، موتر انتقال کثافات، موتر موانع سمنتی، ماهی و کباب کلمات رمزی بود که از طریق آن قاچاقچیان انسان با پناهجویان مکاتبه می کردند.

در حال حاضر، بیش از ۵۷ هزار پناهجو در یونان گیر مانده اند و اکثر آنان در کمپ هایی به سر می برند که توسط حکومت آن کشور مدیریت می شود.

اکثر پناهجویانی که در دو سال گذشته در کشور های اروپایی سرازیر شده اند، شهروندان افغانستان، سوریه و عراق می باشند و ادامه جنگ های خونین دلیل اصلی فرار آنان از کشور های شان می باشد.

XS
SM
MD
LG