لینک های دسترسی

Breaking News

عمران خان در پشاور جلسه برگزار می‌کند


عمران خان،‌ صدراعظم برکنار شدهٔ پاکستان
عمران خان،‌ صدراعظم برکنار شدهٔ پاکستان

عمران خان، صدر اعظم عزل شدهٔ پاکستان روز دوشنبه ۱۱ اپریل (۲۲ حمل) گفت که بعد از آنکه به ''تحریک خارجی'' تغییر رژیم در کشورش رخ داد و از کرسی صدارت برکنار شد،‌ پس از شام چهار شنبه ۱۳ اپریل نخستین جلسه‌اش را در پشاور برگزار خواهد کرد.

آقای خان در تویتی گفته است: "می‌خواهم همهٔ مردم ما بیایند، زیرا پاکستان منحیث یک دولت مستقل و دارای حاکمیت ایجاد شد، نه به مثابهٔ یک دولت دست نشاندهٔ قدرت‌های خارجی."

عمران خان در تویت دیگری نوشته است: "ما خواهان برگزاری انتخابات فوری استیم،‌ زیرا این تنها راه پیش رو است - تا به مردم اجازه دهیم که از طریق انتخابات عادلانه و آزاد تصمیم بگیرند که چه کسی را به عنوان صدراعظم خود می خواهند."

پارلمان پاکستان اوایل صبح یکشنبه ۱۰ اپریل به وقت محل پس از رای‌گیری با ۱۷۴ رای عدم اعتماد، عمران خان را که تقریباََ از چهار سال به این‌سو کرسی صدارت کشورش را به عهده داشت، برکنار کرد.

یک روز پس از برکناری عمران خان،‌ پارلمان پاکستان شهباز شریف را به صفت صدراعظم جدید آن کشور گماشت. در رای‌گیری روز دوشنبه، ۱۷۴ قانونگذار پاکستانی به حمایت از شهباز شریف رای دادند.

همزمان با آغاز جلسۀ رای‌گیری برای صدراعظم جدید پاکستان، به استثنای شمار معدودی از اعضای حزب تحریک انصاف به رهبری عمران که از مخالفان آقای خان حمایت کرده بودند،‌ تمام اعضای این حزب، کرسی‌های‌شان را در پارلمان ترک کردند.

شهباز شریف ۷۰ ساله، برادر کوچک نواز شریف، صدر اعظم پیشین پاکستان،‌ طراح اصلی رای‌گیری پارلمان در مورد سلب اعتماد از عمران خان می‌باشد.

عمران خان، نخستین صدر اعظم پاکستان است که از طریق رای عدم اعتماد پارلمان کشورش از کرسی صدارت برکنار شده است، اما از سال ۱۹۴۷ میلادی،‌ یعنی تاسیس پاکستان،‌ هیچ صدراعظمی که از طریق دموکراتیک انتخاب شده است، قادر نبوده تا دورهٔ پنج سالهٔ صدارت را در آن کشور به پایان برساند.

رای اعتماد پارلمان که مکرراََ‌ برای برکناری عمران خان به تاخیر افتاد، در نهایت پس از حکم ستره محکمهٔ پاکستان راه‌اندازی شد،‌ زیرا عالی‌ترین مرجع قضایی این کشور در حکم‌اش گفت که جلوگیری از روند رای گیری به منظور سلب صلاحیت و منحل کردن پارلمان بر خلاف قانون اساسی آن کشور است.

عمران خان ایالات متحده را متهم به دخالت در پالیسی‌های کشورش کرده است،‌ اتهامی که واشنگتن آنرا رد کرده است.

XS
SM
MD
LG