لینک های دسترسی

Breaking News

در کولمبیا، خبرنگاران با هراس فعالیت می کنند - تحلیلگران


پولیس کولمبیا جسد یکی از سه کارمند مطبوعاتی را که در منطقهٔ مرزی با اکوادور اختطاف و کشته شده بودند، حمل می کنند.
پولیس کولمبیا جسد یکی از سه کارمند مطبوعاتی را که در منطقهٔ مرزی با اکوادور اختطاف و کشته شده بودند، حمل می کنند.

تحلیلگران در کولمبیا می گویند که افزایش تهدیدها و خشونت علیه خبرنگاران در این کشور سبب ایجاد ترس در جامعهٔ رسانه‌ای شده است.

بر اساس آمار بنیاد آزادی مطبوعات که یک گروه غیرانتفاعی مدافع حقوق رسانه‌ها است، از آغاز سال جاری میلادی تا اکنون ۱۷۷ خبرنگار در کولمبیا مورد تهدید قرار گرفته اند.

به گفتهٔ پولیس محلی، در ۲۸ ماه نومبر (هفتم قوس) دو مرد مسلح موتر سایکل سوار، ویلدر الفریدو کوردوبا، خبرنگار مشهور کولمبیایی، را در شهر لا یونیین کشتند. مرگ این خبرنگار و افزایش تهدیدها علیه خبرنگاران، فضای ناامنی را برای خبرنگاران این کشور ایجاد کرده است.

دانیل چپارو دیاز، مشاور در بنیاد آزادی مطبوعات گفت: "خبرنگاران هر روز با ترس کار می‌کنند. رویدادهای مرتبط با خشونت، سیاست و تجارت اشیای ممنوعه و هر آن چیزی که با حاشیه‌ای از کارهای غیرقانونی ارتباط دارد، خطرناک اند. در بسیاری اوقات به دلیل ترسی که وجود دارد، هیچ گزارشی در مورد موضوعات یاد شده نشر نمی‌شود."

سندرا بیتراگو، گزارشگر رادیو "ارواکا استریو"، به دلیل گزارش‌هایی که در بارهٔ مخفیگاه های گروه‌های انشعابی نیروهای مسلح انقلابی کولمبیا (فارک) که در سال ۲۰۱۶ با دولت قرارداد صلح امضا کرده بود، تهدید شده است.

این اولین بار نیست که این گروه رسانه ها را تهدید می‌کند. در مارچ ۲۰۲۱، سیوکسیس پایوسیاس هیرناندز، عضو بلندپایه گروه فارک تهدید ویدیویی را برای خبر‌نگاران و مدیران مشهور رسانه یی، مانند کلودیا گوریساتی و ویکی داویلا ارسال کرده بود.

سندرا بیتراگو، خبرنگار، گفت: "من مقاله‌ای در مورد تجهیز مجدد مخالفان فارک منتشر کردم. این دلیل اصلی تهدید من است."

حالا بیتراگو باید با یک موتر زرهی و در تدابیر شدید امنیتی تحت نظارت بخش حفاظت ملی کلمبیا، گشت و گذار کند.

اراوکا، یکی از خطرناک ترین مناطق برای خبرنگاران است. به گفتهٔ بنیاد آزادی مطبوعات، در سال گذشته ۲۲ خبرنگار در این منطقه تهدید را تجربه کردند.

دانیل چپارو دیاز، مشاوری بنیاد آزادی مطبوعات گفت: "مناطقی که ارقام بالاتری از تهدیدها را نشان می دهد، اراوکا و بوگوتا اند و این را بر اساس ابعاد، اندازه، تعداد خبر‌نگاران و رسانه‌ها گفته می توانیم. اما من به این باور استم که در سطح ملی شرایط خبرنگاران تاسف آور است."

این بنیاد گفته است از آنجایی که بیشتر تهدیدها از سوی افراد ناشناس و نامعلوم صورت می‌گیرد، تشخیص و گفتن اینکه آیا آنها مربوط کدام سازمان نظامی، قاچاق مواد مخدر یا سیاسی اند، خیلی دشوار است.

بر علاوهٔ این نگرانی‌ها، بنیاد آزادی مطبوعات گزارش داده است که از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۲۲، از میان بیش از ۱۶۴ خبر‌نگار کشته شده در کولمبیا ، تعداد کمی از مجرمان به عدالت کشانیده شده اند.

XS
SM
MD
LG